5 webdevelopment tips voor zoekmachine optimalisatie.

28 September 2012
1
U heeft weinig technische kennis en u wilt weten waarom uw website slecht scoort? Increatie geeft 5 tips om hier zelf achter te komen.
 

Voor zoekmachine optimalisatie geldt: Content is king. Die content bepaalt u zelf. Maar wie bepaalt de techniek? En hoe kunt u controleren of dit goed gaat als technische leek?  Hoe de content op uw website komt, is het terrein van de webdevelopers. In dit blog leest u 5 tips voor website eigenaren om te controleren of de techniek van uw website goed staat. Zelfs als u geen technische kennis heeft.

In dit blog ga ik er vanuit dat u weinig technische kennis heeft over webdevelopment. Helaas komen we onder sommige terminologie niet uit. Maar u krijgt met deze 5 tips een goed beeld van de techniek op uw website zonder verder technische kennis nodig te hebben.

Twee handige tools die ons hierbij gaan helpen zijn:


Hint: Start beide tools in een apart tabblad, dan kun u dit webdevelopment blog ernaast houden

Tip 1: Gebruik van de juiste HTML tags voor de zoekmachines in het webdevelopment

Een artikel kan met de juiste keywords nog zo goed geschreven zijn. Maar belangrijk is, dat wat u wilt vertellen ook in de goede technische volgorde verteld word. Uw content wordt deels omgezet in HTML tags voor de browsers. Hierbij moet worden opgelet dat de koppen in uw tekst ook koppen(H1 en H2 tags) op de pagina zijn. Plaatjes moeten een alternatieve tekst ( “alt” tags) hebben om leesbaar te worden voor zoekmachines en screenreaders. En links naar andere pagina's moeten een titel (“title” tag) hebben zodat de zoekmachines zien waar de link over gaat en waar deze naartoe zal linken.

Bekijk de resultaten op de SEO analysis tool. 3 kopjes zijn voor dit onderdeel van belang

  • Heading & Phrase Elements. Hier kunt u terugvinden wat er in de belangrijkste koppen(h1-Tags) en de minder belangrijke koppen (h2-Tags) staat. Controleer of dit ook uw prioriteit is? Wordt de kern of de titel van jouw boodschap wel in de H1 of H2 gezet?
  • Keywords found in Image Alt Attributes. Hierin zie u welke ALT teksten er meegegeven worden aan de plaatjes. Controleer hierbij of de keywords die u vindt ook kloppen bij de strekking van uw uw artikel.
  • Keywords found in the Anchor Tags. Hierin ziet u welke keywords er aan de links in uw artikel worden meegegeven. Controleer hierbij of de keywords die u vindt ook kloppen bij de strekking van uw artikel.

Het Content Management van uw website zou u de mogelijkheid moeten geven om al deze HTML tags in te voeren. Wordt dit niet geboden, kunt u een goede content marketing strategie moeilijker uitvoeren.


Tip 2: Zoekmachine optimalisatie invoerbaar in het content management systeem

Naast de primaire content van uw artikel(tekst/plaatjes/video) is het mogelijk om met andere HTML tags uw content marketing strategie en de zoekmachines zo te sturen dat ze uw pagina beter begrijpen en kunnen indexeren. Bekijk nogmaals de resultaten op de SEO analysis tool. Kijk hierbij naar de kopjes “Title tag”, “Meta Description Tag” en “Meta keywords Tag”. Dit zijn enkele andere HTML tags. In dit kopje wordt aangegeven hoe goed deze tags ingevuld zijn. Als het webdevelopment goed gedaan is, staan hier de termen die met uw artikel te maken hebben.
Overigens, de keywords tag is niet relevant meer voor de zoekmachines anno 2012 maar omdat deze nog wel ingevuld kan worden, bespreken we deze ook.

Het kopje “The Page Displayed within Search Engine Results” laat zien hoe deze pagina er in de zoekmachines uit komt te zien. De bovenstaande HTML tags bepalen hoe de pagina er uitziet in de zoekmachines.
Ziet dit eruit zoals u wilt dat klanten uw pagina zien? Vertelt dit uw boodschap goed en draagt dit bij aan uw content marketing strategie? Zo niet, dan moeten de bovenstaande HTML tags beter ingevuld worden om de pagina er beter uit te laten komen.

Al deze HTML tags horen in een Content Management Systeem bewerkbaar te zijn. Bij Apollo CMS, het Content Marketing Systeem,  zijn al deze HTML tags standaard op elke pagina aanwezig en daarnaast coacht Apollo CMS u ook op dit vlak


Tip 3: Zoekmachine vriendelijke URLs

De URL http://www.uwdomein.nl/product.aspx?CatID=3&ProdID=4 zegt u waarschijnlijk niks over wat er op die pagina te vinden is. De URL http://www.uwdomein.nl/autos/rollsroyce/phantom.html laat duidelijk zien waar de pagina over gaat. Zo’n “zoekmachine vriendelijke” URL helpt Google bij het indexeren van de pagina. Daarnaast is het een onderdeel van uw content marketing strategie, uw bezoeker moet immers kunnen zien waar hij naartoe surft en of hij daar de informatie vind die hij zoekt. Wilt u weten of deze techniek ook in uw website zit? Dit is eenvoudig te ontdekken. Surf naar uw eigen website en klik daar door uw navigatie heen. Als de URL’s u weinig zeggen, dan weet u dat daar nog terrein te winnen is.
Technische noot: Uw ASP.NET programmeur kan hiervoor het URLRewrite component gebruiken om alle URL’s netjes te herschrijven naar zoekmachine-vriendelijke URLs.


Tip 4: Goede 404 pagina

Als uw bezoeker op een pagina terecht komt die niet bestaat (bijv. http://www.increatie.nl/ikbestaniet.html) dan is ons webdevelopment advies om daar een pagina te plaatsen waarop u de bezoeker duidelijk meldt dat hij op een niet-bestaande pagina is beland. Deze pagina wordt een 404 pagina genoemd en wordt vaak ingericht door uw website bouwer. Heeft u websitebouwer hier ook de moeite voor genomen om dit in te richten? Bij Apollo CMS krijgt elke website een aparte 404 pagina die we zo proberen in te richten dat uw bezoeker eventuele suggesties krijgt om op andere pagina’s te kijken waar wellicht wel de informatie op staat waar hij naar op zoek is.


Tip 5: Snelheid van het webdevelopment

Een snelle website draagt bij aan een goede beleving en uiteindelijk meer leads op uw website. Maar wanneer is een website nou snel? Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Uw eigen verbinding, de webserver maar ook van de webdevelopment technieken die gebruikt zijn door uw webdeveloper.
Om te meten hoe snel uw website is gebruiken we onze 2de tool. Voer hier uw Google PageSpeed webdevelopmentin en het resultaat laat zien hoe snel uw site scoort ten opzichte van het gemiddelde. Om een website sneller te maken zijn er veel technieken die je hiervoor kunt inzetten. Meer informatie voor programmeurs over het technisch sneller maken van een website kun je vinden op de blogs "snellere website:verdeel, combineer en minimaliseer" en "snellere website: let op met Google PageSpeed". Het Apollo CMS systeem draait volledig op dedicated servers om snelheid en stabiliteit te garanderen en gebruikt daarnaast veel van de voorgenoemde technieken om de websites snel te laten lopen. 

Met deze 5 basistips voor webdevelopment kunt u al een grote stap in de goede richting maken als uw website niet goed gevonden wordt in de zoekmachines. 

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
1
door Louis, 3 Oct 2012
Bedankt, voor dit leuke artikel. 5 kleine dingetjes die ik snel even ga implementeren op mijn website. - http://deinternetmarketeer.com
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven