American elections vs online appearance

7 Februari 2008
0
 

Increatie is gefascineerd door de Amerikaanse presidentsverkiezingen.  En in het bijzonder door het charisma van Barack Obama. Kan hij zijn rivalen online net zo makkelijk achter zich laten als hij van ze wint met zijn speeches?

Wij vergeleken de Obama-site met die van Hilary Clinton en John McCain. Wij keken naar:
design,
communicatiedoelstellingen op de homepage,
toegankelijkheid van informatie,
toepassen van multimedia,
gebruik van web 2.0,
en opmaak/ontwerp van de website t.b.v. vindbaarheid in zoekmachines.   

Hilary Clinton:

Design: Het design van Clinton`s website is vlak en niet onderscheidend. Je kan haar foto zo vervangen door die van een willekeurige gouverneur en je hebt een nieuwe website. Daarnaast zijn de verschillende content elementen visueel niet van elkaar te onderscheiden. De structuur is wel consistent doorgevoerd in de website.

Communicatiedoelstellingen: Als je Hilary wil steunen moet contribute je.(je draagt bij). Bij McCain en Obama donneer je. Het is één woord, maar er zit heel veel emotie in. De lading is hierdoor anders voor de bezoeker. De belangrijkste speerpunten komen terug op Hilary`s homepage. Maar er staan ook een hoop banners die daar weer afbreuk aan doen. Daarnaast staat op de homepage helemaal niets inhoudelijks over Hilary`s standpunten. Dit kan beter en overzichtelijker.

Toegankelijkheid van informatie: De navigatie klopt maar er is geen zoekfunctionaliteit.

Toepassen van Multimedia: Video is niet het eerste wat je ziet op de homepage van Hilary Clinton. Iets dat zou moeten. Zeker wanneer het gaat om het verkopen van jezelf. Je kan veel meer emotie overbrengen. Daarbij vinden mensen het nu eenmaal lekkerder om te kijken en te luisteren dan te lezen.

Gebruik van web 2.0: Ja, Myspace, YouTube, Facebook, Flickr en Eons. Opvallend op de Myspace is dat er bijna alleen maar vrouwen reageren. Jammer is dat het niet mogelijk om je te abonneren op RSS feeds van de blogs en nieuwsrubrieken op de site. Hiermee laat ze een kans liggen om mensen te informeren of nog een bezoek aan de website te brengen.

Opmaak van de website: De html-code van de website zit erg netjes in elkaar. Weinig fouten. Het ontbreekt echter wel aan alt-teksten, title tags en de google analytics is boven in de bron geplaatst. Iets dat  er naar mijn idee voor zorgt dat deze niet meer werk. Google schrijft namelijk voor om deze helemaal onderaan de pagina te plaatsen.

John McCain:

Design: John McCain is een echte Patriot. Een Vietnam veteraan met een blauw rood hart. Die zie je aan alles in het design op zijn website. Druk, grijs en stars en stripes. Het klopt precies bij de persoon. McCain maakt een duidelijk visueel onderscheid in de verschillende rubrieken. De website is echter niet consistent in opmaak.

Communicatiedoelstellingen: McCain laat zijn blog niet terugkomen op zijn homepage. Iets dat ik niet verstandig vind omdat dat juist een middel kan zijn om transparantie richting de kiezer te creëren. Daarnaast laat hij foto`s zien van zijn tour in een tijd dat video soepel binnen streamt in iedere huiskamer.

Toegankelijkheid van informatie: McCain heet een mooie zoekfunctionaliteit die de relevantie van een artikel uitdrukt in procenten te opzichte van de zoekterm. De hoofdnavigatie vertelt waar de prioriteiten van McCain liggen.

Toepassen van Multimedia: Op de homepage staat een link naar een video van McCain in zijn Vietnam tijd. Mooie video, alleen waarom word ik naar een andere pagina doorgestuurd die niet consistent is aan het hoofdontwerp. Daarnaast kan makkelijk op de homepage geïntegreerd worden.

Gebruik van web 2.0: Ook McCain heeft nog nooit van RSS gehoord. Dit is zo`n mooi middel om de journalisten die over je moeten schrijven te voeden met informatie. Gemiste kans dus. McCain maakt wel gebruik van Youtube en hij biedt de mogelijkheid om een eigen McCainSpace op te richten. Misschien wel een slimme zet. Zo hou je de mensen binnen je eigen site.

Opmaak van de website: Auw! McCain heeft duidelijk nog nooit van webstandaarden gehoord. De code staat vol met javascript dat gemakkelijk weggewerkt kan worden in een aparte files waardoor zoekmachines de site veel beter kunnen doorzoeken.

Barack Obama:

Design: fris, jong, vertrouwen, vernieuwend, lef en eerlijk. Een man met een missie. En die wordt op een hele goede manier gecommuniceerd. Het ontwerp van zijn site klopt.

Communicatiedoelstellingen: Beter kan niet. Hij opent met video, laatste blogs, laatste nieuws, z`n kalender en geeft hij de mogelijkheid zijn belangrijkste programmapunten per staat te bekijken. Alles is crossmediaal beschikbaar en staan er links naar websites (Obama Everywhere) waar van alles over Obama te vinden is en waar een mogelijkheid tot communicatie is.

Toegankelijkheid van informatie: Heldere navigatie, duidelijke prioriteiten in de navigatie, goed gebruik gemaakt van iconen.

Toepassen van Multimedia: Obama opent met video. Zoals het hoort in 2008. En dan nogwel met een muziek betoog. Beter kan je niet op de emotie van je kiezer inspelen. Daarnaast zit de site vol met allerlei multimediale toepassingen die allemaal kloppen. Obama maakt voor zijn internet TV gebruik van brightcove. Het TV-internet-platform van dit moment.

Gebruik van web 2.0: Veel beter dan zijn rivalen. Hij gebruikt ze allemaal. Youtube, Facebook, Myspace, Flickr, Digg, Twitter, Eventful, Linkedin, BlackPlanet, Faithbase, Eons, Glee, Migente, MyBatanga, AsianAve, DNC Partybuilder etc. Daarnaast kan je bij Obama wel abonneren op een RSS feed van zijn blog.

Opmaak van de website: Alle javascripts zijn netjes in aparte bestanden geplaatst. Zoals het hoort. Daarnaast is de opmaak grotendeels volgens W3C richtlijnen en worden de juiste tags met de juiste woorden gevuld t.b.v. de zoekmachine optimalisatie.

Conclusie: Hilary heeft de slechtste website van alle kandidaten. Slechte opmaak, onaantrekkelijk ontwerp. McCain op afstand tweede. Winnaar: Barack Obama. YES YOU CAN!!!
 

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven