Basisregels webdesign 4: Associatie en aantrekkelijk zijn.

19 April 2010
0
 

Om mensen bepaalde handelingen te laten verrichten op je website (denk aan kopen of formulieren invullen) moet je inspelen op de volgende twee kernbegrippen.  Aantrekkingskracht en associatie. Eerst een vraag: Hoe reageer jij als je in een winkel staat om een nieuwe televisie te kopen en er komt een verkoper naar je toe om de voordelen van de televisie te bespreken?

  1. Je bent eerder geneigd te luisteren en de aankoop te doen als de verkoper / verkoopster rapporteert aan jouw leeftijd, karaktereigenschappen en kleding.
  2. Je bent eerder geneigd te luisteren en de aankoop te doen omdat je verkoper / verkoopster aantrekkelijk vindt.
  3. Je bent eerder geneigd te luisteren en de aankoop te doen omdat de verkoper / verkoopster ander is dan jij.
  4. Antwoord 1 en 2 samen
  5. Antwoord 2 en 3 samen

Het goede antwoord is 4. (Weinschenk, 2009 Neuro Web Design) Je bent eerder geneigd te kopen van iemand die je aantrekkelijk vindt en die op je lijkt.
 

Hoe pas je dit principe toe in webdesign?


Allereerste overeenkomst. Als je voelt dat een persoon op jou lijkt dan vind je deze persoon vaak veel leuker dan andere personen. Of wanneer een persoon jouw achtergrond of waardes deelt is er veel sneller een band. Zelfs het dragen van hetzelfde soort kleding kan al kan bij mensen al de voorkeur geven. Iemand die iets online moet kopen gaat door deze procedure. En het is dus zo dat mensen liever kopen van mensen waar ze gelijk aan zijn.

Wanneer je dan een webdesign voor een kledingmerk maakt probeer je fotografie te gebruiken met modellen. En vooral modellen waarin mensen zichzelf herkennen/kunnen herkennen. Zie hieronder twee voorbeelden van webdesigns van Scotch en Soda en H&M. In webdesign één (Scotch en Soda) staat alleen zwembroeken en wordt er geen overeenkomst opgeroepen. In webdesign (Esprit) worden modellen gebruikt waardoor er overeenkomst ontstaat en waardoor de verkoop op de website ongetwijfeld beter zal zijn omdat we overeenkomst zien tussen het model en onszelf.
 

webdesign scotch en soda
webdesign H&M


Aantrekkelijk zijn en webdesign.
 

In een onderzoek van Gunes (2006) maakten researchers meerdere uitsneden uit gezichten van mensen. Van oog tot kin en van neus tot oog etc. Ze schotelden deze afbeeldingen voor aan een grote groep mensen. Ze kwamen erachter dat bijna iedereen dezelfde mensen als aantrekkelijk beoordeelde en dat deze mensen allemaal bepaalde verhoudingen bezaten tussen neus, oor en mond die overeenkomstig waren.
 

Uiteraard hebben geen bouwtekening nodig om te beoordelen of iemand aantrekkelijk is, maar berekent ons onderbewustzijn dit in een fractie van een seconde er stuurt dit door naar de rest van de hersenen zodat we hier aandacht aan kunnen geven.
 

In een webdesign is het dus belangrijk dat je naast overeenkomst (herkenning) ook aantrekkelijk zijn van de mensen die het product aanbieden laat meespelen.

Vaak zie bij leadgeneratie (voorbeeld Weldimo) op internet foto van aantrekkelijke mensen en over het algemeen meer vrouwen dan mannen.

webdesign Weldimo


Conclusie
 

Binnen een webdesign is het belangrijk om de doelgroep goed te kennen en een associatie met deze doelgroep op te wekken. Daarnaast biedt het heel veel voordeel om iemand die aantrekkelijk is te gebruiken bij het aanprijzen van je product.  

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven