Big Google is watching you!

11 Februari 2008
0
 

Vorige week lanceerde Brad Fitzpatrick van Google de nieuwste tool ‘Google Social API’.  De Social API is bedoeld voor software ontwikkelaars om de relaties tussen personen op het internet weer te geven. Met andere woorden, op dit moment zijn het websites die aan elkaar gelinkt zijn, straks zijn dat personen.
 

De Social API heeft 2 manieren om dat te doen

  1. De Social API scant op publieke profielensites waarop je staat en waarop je gelinkt worden (o.a. Twitter en LiveJournal)
  2. De Social API scant op duidelijke relaties op websites ( bijv. In onderstaande voorbeeld linkt a1 naar het blog van b terwijl a1 en c beiden naar elkaar linken. )

 

Social API

Het scannen houdt echter niet op bij Twitter en LiveJournal, ook Myspace word geindexeerd. Myspace maakt echter niet gebruik de Internet standaarden FOAF en XTN zoals Twitter, maar Google stript simpelweg alle makeup van de site en leest de profielen uit. Komen daar weer links in voor naar andere Myspace / Twitter / LiveJournal profielen, dan worden er weer relaties vastgelegd.
Critici hebben al veel lawaai gemaakt over het feit dat Google zo heel ver gaat in de privacy van de internetgebruikers. Nou kon je naam al best naar voren komen als je ergens tussen de sportresultaten staat of met je blog artikel ergens, maar nu word je gekoppeld aan degenen waarnaar je toe linkt. Is dat niet eng? Of is dat nou juist wat sommigen willen?
Wie weet waar het delen van gegevens ophoudt, je zult het misschien helemaal niet leuk vinden als je jezelf ergens terugvind waar je je nog nooit voor hebt opgegeven. Maar net zoals met alle andere privacy issues vind ik dit een kwestie van "wat je zelf niet naar buiten brengt, kan een ander ook niet doen". Als jij je “gevoelige gegevens” niet op Myspace / Twitter / LiveJournal / Hyves / e.o. deelt met anderen, dan zullen deze ook niet gevonden worden door Google.
Maar goed, er zullen altijd nog mensen zijn die minder Internet savvy zijn en die dit dus allemaal niet weten. Voor die gebruikers is er de morele plicht van de ontwikkelaars en site-eigenaren voor het onthullen van hun ‘persoonlijke’ informatie.
 

Conclusie: Wil je de community op je site oppeppen, dan is dit wel een goede manier om dit te bevorderen. Het privacy probleem blijft uiteraard bestaan. Bekijk wie je doelgroep is en weeg het privacy probleem goed af voordat je ermee aan de slag gaat!

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven