Integratie van sociale netwerken met RPX

5 Januari 2010
0
 

Sinds de opkomst van de sociale netwerken krijgen we steeds vaker de vraag om bestaande sociale netwerken te integreren in een bestaande of nieuw te maken website. Er is al een standaard gedefinieerd voor het inloggen op sociale netwerken: OpenID. Met OpenID kun je inloggen op verschillende sites met behulp van één identiteit "je OpenID" en één wachtwoord. Er zijn meerdere OpenID aanbieders en het inloggen bij elke aanbieder werkt steeds iets anders. Het daarna aanspreken en ophalen van gegevens uit verschillende sociale netwerken is ook bewerkelijk, elk sociaal netwerk doet dit min of meer op zijn eigen manier.

RPX lost dit probleem op door één universele manier van inloggen en gegevens ophalen aan te bieden en heeft dit in een net jasje gestoken. RPX is hiermee een van de eenvoudigste manieren om sociale netwerken te integreren. Dit blog laat zien wat RPX is en hoe het sociale netwerken geintegreerd kan worden op een website. 
 

Het integreren van sociale netwerken met RPX

Het integreren van sociale netwerken levert 2 voordelen op.

  • Het maakt het het bouwen van een login/registratie module overbodig.
  • Bijna iedere internetgebruiker heeft een sociale netwerk account (bijvoorbeeld op Hyves, Facebook of LinkedIn) het is veel makkelijker voor deze bezoekers om hun bekende, vertrouwde sociale netwerk te gebruiken in plaats van voor elke site een aparte logincode en wachtwoord te moeten onthouden.

RPX zorgt voor een directe verbinding van uw website naar de sociale netwerken. Met de RPX module kun je bezoekers van je website op een eenvoudige wijze laten inloggen op hun sociale netwerk en daarna jouw website gepersonaliseerd aanbieden aan de bezoeker.


Een voorbeeld waar RPX in gebruikt wordt is de website van Moke. Bij het openen van de Moke website zit er in de rechterbovenhoek een knop ‘Become a Moker’. Deze knop biedt bezoekers van de Moke website de mogelijkheid om in te loggen op de Moke website met hun favoriete sociale netwerk.


Als een bezoeker na het inloggen bijvoorbeeld naar een blogbericht gaat om te reageren, staat er bij het reageren zijn naam al ingevuld. Heeft de bezoeker al eerder ingelogd met dit sociale netwerk en gereageerd dan staat zijn e-mail adres er ook bij.

Daarnaast verschijnen alle ‘Mokers’ die zich hebben ingelogd via Facebook, op de homepage onderaan in de ‘SOME BACKSTAGE FRIENDS OF MOKE’ balk. Facebook geeft als een van de weinige aanbieders standaard ook de profielfoto mee van de ingelogde gebruiker.

Bezoekersinformatie uit RPX

De standaardversie van RPX is gratis. Je kunt hier maximaal 6 sociale netwerken aan koppelen en de basisgegevens van een profiel worden doorgegeven. De basisgegeven zijn Naam, Emailadres(niet alle aanbieders), Link naar profiel, Geboortedatum, Website, Telefoonnummer, Profiel foto(alleen Facebook) en adres. Naast de standaardversie van RPX is er ook de uitgebreide (en betaalde) versie. In de uitgebreide versie zitten enkele extra’s die het interessant maken om dit te gebruiken.

  • Uitgebreide profielinformatie. Hieronder vallen statusupdates, interessegebieden, werkgerelateerde informatie, vrienden, relatiestatus en nog veel meer. Je komt meer te weten over je bezoekers en je kunt dan relevantere content aanbieden.
  • Social publishing. Met social publishing is het mogelijk om direct een tweet of een update op Facebook, Myspace of Yahoo te plaatsen vanaf uw website. Een gebruiker kan direct vanaf uw website een tweet hierover posten of uw website / pagina aanbevelen op Facebook.
  • Adresboek-import. Importeren van het adresboek van een bezoeker. Na het importeren van een adresboek kun je de bezoeker van je website de mogelijkheid om jouw website / content door te sturen aan zijn vrienden op dat sociale netwerk.

Dit biedt een directe mogelijkheid tot verspreiding van content door de bezoekers zonder moeite. Er hoeft niet meer gekopieerd en geplakt te worden. RPX biedt een degelijke, snelle manier om sociale netwerken te integreren in een website. Wil je meer weten over RPX of hoe je sociale netwerken kan integreren op je website, neem dan contact op met Vincent Fabris.

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven