Karel Mercx | SEO: Het gaat om het plaatje.

15 September 2008
0
 

In toekomstige SEO zal het plaatje steeds meer centraal komen te staan. In dit blog komen vier dingen aan bod. Hoe Google vroeger was en wat de toekomst gaat brengen. Waarom plaatjes een centralere rol gaan spelen en het belangrijkste: wat wij daar aan gaan doen.


Vroeger was het belangrijk om op belangrijke zoekwoorden de nummer één positie te hebben in Google. Mensen hebben de eigenschap om links boven te beginnen met lezen en vaak klikken ze dan meteen door op het eerste zoekresultaat. Met hard werken en consequent de basis SEO volgen komt een website op de gewilde eerste plek.


Maar voor de toekomst is dat niet genoeg. Google is namelijk op Google.com steeds meer plaatjes en video’s in zijn zoekresultaten aan het stoppen. Kijk maar eens naar de volgende twee plaatjes, wat de zoekresultaten laat zien van de zoekopdracht: electric car


Google.com

Google.com

Google.nl

Google.nl  
 

De eerste is Google.com en de tweede is Google.nl. Slimme marketeers kijken naar de eerste want het is slecht een kwestie van tijd voordat de tweede er ook zo uit komt te zien.

Mensen zijn visueel ingestelde wezens. Dus als er een plaatje op het scherm is dan trekt dat eerder de aandacht van onze ogen dan tekst. Na het plaatje treden de teksteigenschappen in werking. De ogen gaan van links naar rechts. Men gaat dus verder lezen rechts na het plaatje! Dus de eerste plek levert aan belang in en het belang van websites die een plaatje in de zoekmachineresultaten krijgen stijgen sterk.

De reden dat Google dit doet is duidelijk. Google verdiend zijn geld met gesponderde zoekresultaten. Het is dus zijn doel om de aandacht van de gebruikers zoveel mogelijk naar rechts te krijgen zodat de kans groter wordt dat er op een advertentie wordt geklikt. En met plaatjes en video’s gebeurt dat.

Dus de tip is: gebruik meer plaatjes in een website. Zorg dat de naam van het plaatje een woord is uit je keyword lijst. Dus wel Zoekresultaten_Google.jpg maar niet awerwr97.jpg. Gebruik deze keywords ook in de ALT-tags en zorg dat er captions bij de plaatjes staan. Let er ook op dat het plaatje op een pagina staat over het zelfde onderwerp als het plaatje zelf.

Als Google dan over een tijd de nieuwe veelzijdige zoekresultaten voor de Nederlandse Google aanzet, dan is het voor de concurentie te laat en heeft het al een flinke dreun te pakken!


Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven