Karel Mercx | SEO: duw het keyword omhoog

27 November 2008
0
 

In de SEO Handleiding schreef ik, dat het essentieel is, dat bekend is welke keywords belangrijk zijn. Gebruik ze en dan vooral in titels, alinea koppen en de url`s. De concurrentie wordt hiermee nog steeds voorbij gestreven in de zoekresultaten van Google.  

Maar de concurrentie blijft alleen maar toenemen op het internet en het aantal bedrijven dat verstand krijgt van SEO groeit nog veel harder. Dit artikel gaat erover dat in de toekomst meer nodig is om hoger te scoren in zoekmachines dan staat in onze basis SEO handleiding.   

Bouw een SEO piramide

Stel het belangrijkste keyword van een website is reclamebureau. Dan zullen er altijd meer bezoekers komen via woordcombinaties waarin het woord reclamebureau zit, dan het woord reclamebureau alleen. Dit is omdat mensen steeds meer woorden tegelijkertijd in Google gaan intikken. Denk aan combinaties zoals reclamebureau Haarlem of interactief reclamebureau

Reclamebureau blijft het belangrijkste keyword 

Hoe kan er goed gescoord worden op het woord reclamebureau? Schrijf een pagina op de website die de naam mee krijgt: mijnwebsite.nl/reclamebureau. Op deze pagina staat tekst over een reclamebureau.  

Let er op dat er maar één H1 tag op de pagina voorkomt. De koppen tussen verschillende alinea`s in de tekst gaan via een H2 tag. In deze H2 tags komen de keywords die de H1 tag ondersteunen. Bijvoorbeeld, zoek ons op in Haarlem! En daaronder de adresgegevens en een routekaartje. Of wat betekent interactief? Met daaronder een paar zinnen waarom dit reclamebureau interactiever is dan andere reclamebureau`s. 

Waarom maar één H1 tag? 

Veel websites benoemen meerdere koppen tot H1 tag met als argument: alles is toch belangrijk!  De reden van dit blog is dan ook dat ik er meerdere malen discussie`s over heb gehad. Hoe meer H1 tags op de pagina hoe minder een individuele H1 tag waard is. Vergelijk het met linken. Een link is een stem. Linkt een website één keer, dan is die link belangrijk voor Google. Zijn er meerdere links, dan zijn ze individueel minder waard dan die ene link.  

Mijn 800 hyves vrienden zijn gemiddeld genomen ook minder belangrijk voor mij dan de tien vrienden voor een persoon die alleen met zijn beste vrienden loopt te hyven. 

Reclamebureau omhoog in de keyword piramide 

Reclamebureau staat in de H1 tag omdat het het belangrijkste keyword is. Op het moment dat in de H2 tags woorden staan die de H1 tag ondersteunen duwen ze als het ware de belangrijkheid van het reclamebureau omhoog. Als de tekst in de alinea werkelijk gaat over de woorden in de H2 tag. Dan stijgt reclamebureau alleen maar hoger de piramide van belangrijkheid in. 

Ik noem het een piramide. Omdat er maar één H1 tag is. Meerdere H2 tags en de alinea`s bestaat uit meerdere zinnen. Als alles goed is opgebouwd dan staat er een rots van een SEO piramide. Die hoger is dan het vlakke dak van de concurrent.  

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven