Karel Mercx | Zoekwoorden

13 Januari 2009
0
 

Weet welke zoekwoorden belangrijk zijn. Dat was de belangrijkste boodschap uit het eerste deel van de SEO Handleiding.  In dit blog gaan wij dieper in op de materie zoekwoorden. Een lijst van 50 zoekwoorden is belangrijk, daarom vandaag een blog over hoe deze zoekwoorden optimaal in te zetten voor een betere positie in Google.


Google hulpprogramma's voor zoekwoorden

Google heeft handige hulpprogramma's om zoekwoorden te testen. Eén daarvan laat het maandelijkse zoekvolume in Google van een zoekwoord zien. Dat is reuze handig! Een reclamebureau zou interactief ontwerpen op zijn zoekwoorden lijst kunnen hebben. Tijdens het testen blijkt dat gebruikers van Google dat gemiddeld 36 keer in de maand intikken.

De conclusie moet dan zijn schrap dat zoekwoord. Een ondernemer met een eigen bedrijf die een interactief ontwerp wil weet waarschijnlijk niet eens dat het officieel zo heet. Meerdere reclamebureau`s optimaliseren voor de term "interactief ontwerpen". De 36 keer per maand dat het zoekwoord interactief ontwerpen gegoogled  wordt zijn dan waarschijnlijk de reclamebureau`s die hun positie in Google testen.

Dan komt er een keer een potentiële klant bij Google en die tikt interactief ontwerpen in. Door de concurrentie is het niet eens zeker dat die klant wel zijn interactief ontwerp door jou laat maken. Dit is dus niet de manier, maar hoe moet het dan wel?

 Zoekwoorden uit een grotere vijver

De combinatie "website maken" komt 60.500 keer per maand voor. Die vijver is 1680 keer groter dan de 36 van "interactief ontwerpen" . De concurrentie blijkt ook vele malen groter te zijn. Dat meet je aan het aantal betaalde advertenties bij een zoekopdracht en hoe vaak de woorden combinatie voorkomen op het internet. De 679.000 pagina`s over "websites maken" en gesponsorde links boven en rechts van de organische zoekresultaten laten zien dat het moeilijk gaat worden. Maar dit laat meteen ook zien dat dit veel betere zoekwoorden zijn.

Vorige keer schreef ik over SEO piramide. Deze piramide gaan wij nu niet bouwen op een pagina. Maar wij gaan deze bouwen met meerder pagina`s op de website. De top pagina van de piramide gaat over websites bouwen. Daarna komen de pagina`s die iets zeggen over websites maken. Dat kunnen SEO, usability en adwords zijn. Deze tweede laag linkt naar de hoofdpagina over website bouwen. De geschreven artikelen linken naar de drie verschillende rubrieken.

Scoren op zoekwoorden

Een standaard artikel heeft voor Google een waarde en deze kan toenemen door het aantal links naar dat artikel. Al deze artikelen geven hun waarde door aan de hoofdrubrieken SEO, usability en adwords. Deze verzamelen al de waarden van artikelen en geven het door aan de pagina website maken, die hierdoor een enorme SEO boost krijgt.

Het gevolg hiervan is sterk scoren op verschillende zoekwoorden in Google. Denk aan de drie hoofdrubrieken in combinatie met website. Tussen haakjes staat het maandelijkse zoekvolume in Google:

  • Website SEO (500)
  • Website Usability  (590)
  • Website Adwords (720)

Maar verre weg het meeste zoekverkeer komt via één van de zoekwoorden website, SEO, usability en adwords in combinatie van zoekwoorden uit de verschillende titels van de artikelen, die tenslotte ook al extra belangrijk zijn omdat de artikelen geschreven zijn via de SEO piramide manier.

De andere 46 zoekwoorden

Het zoekwoord "interactief ontwerpen" schrappen wij dus uit onze zoekwoorden lijst. Omdat mensen er niet op zoeken.  Dit moet bij elk zoekwoord gebeuren dat niet scoort in Google. Bij verwijdering komt er een ander zoekwoord voor in de plaats. Dit nieuwe zoekwoord komt dan weer ergens in de piramide. Schrijf er een pagina over. Hoe scoort deze pagina? Goed, dan is het klaar. Wel nog maandelijks controleren of het nog steeds goed scoort.

Scoort het nieuwe zoekwoord niet goed omdat er concurrentie is. Dan komt er een extra laag in de piramide bij met artikelen die over het zoekwoord gaan en linken naar het artikel. Dit blijft men doen totdat men tevreden is met de score in Google. Dit is veel werk en het resultaat komt pas op lange termijn. Maar omdat met Google de winnaar bijna de hele internet koek pakt is het de moeite meer dan waard.

Zoekwoorden valkuil

Let er op dat echt elke pagina een ander titel krijgt. Er zijn nog zoveel websites die elke pagina "website bouwen" noemen. De achterliggende gedacht is dan ziet Google dat het echt belangrijk is voor mijn website. Maar Google denkt juist het tegenovergestelde. Als elke pagina website bouwen heet dan weet Google niet meer welke pagina nou over website bouwen gaat en scoort het zoekwoord website bouwen juist lager. Dit kan je testen met Google Webmaster Tools

Deze combinatie van opbouwen van websites zie je tegenwoordig bij SEO bedrijven maar in andere bedrijfstakken komt het nauwelijks voor. Omdat dit veel werk is, ontstaat er een grote concurrentie voorsprong als men hier op tijd mee begint.

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven