Key Performance Indicators voor SEO

9 Februari 2009
0
 

Ruim een half jaar geleden is de seo handleiding begonnen. De opdracht was het bijhouden van de rankings van een aantal zoekwoorden.  Er zijn tips gegeven over de opbouw van een pagina en het optimaliseren van plaatjes. Nu gaan wij verder met de KPI`s om te meten of er succes geboekt is de afgelopen tijd. KPI`s zijn variabelen om de prestatie van een project objectief vast te stellen. Vaak zijn deze getallen anders dan dat het gevoel zegt.

KPI`s zijn niet moeilijk, ze zijn simpelweg een stap verder kijken dan de basisgegevens zoals aantal bezoekers, de hoeveelheid paginaweergaven of het aantal pagina`s per bezoek. Elke KPI van dit blog is te meten in Google Analytics.

Aantal pagina`s verantwoordelijk voor het Google bezoek.
 

Stel de datum in op 01-01-09 tot 31-01-09. Ga naar rechtsboven en verander "alle bezoeken" in "zoekverkeer". Ga naar het menu "inhoud" en klik op "bestemmingspagina's". Onder de grafiek staat het aantal pagina`s waar een bezoeker uit Google op is binnengekomen. Noteer deze waarde in excel.

 Ga naar Google. Tik het commando in "site:jouwsite.nl" (zonder www). Dit is het aantal pagina`s dat bekend is bij Google van jouw website. Schrijf ook dit getal op in excel en deel het door het getal uit de vorige paragraaf. Dit getal geeft dus het percentage aan van de pagina`s in Google die bezoek opleveren in een maand.

 Dit getal moet richting de 100% gaan. Waarom schrijf je anders een pagina voor op het internet? Bij veel websites is deze KPI onder de 50%. Dat is mooi, want hoe slechter een KPI, hoe makkelijk er verbetering mogelijk is.

Schrijf de url`s die geen bezoek krijgen uit Google onder elkaar in een excel sheet. Kijk of pagina`s over het zelfde onderwerp gaan. Stel een aantal pagina`s gaan over usability van een website. Schrijf dan een nieuw artikel over de ontwikkeling van usability voor internetsites. En link in dat blog naar de oude artikelen over usability.

Intern linken is belangrijk. De Spiders van Google volgen de linken. Als er geen links naar oudere artikelen gaan dan denkt Google dat het vast niet meer belangrijk is.

Maak de longtail langer en dikker
 

Longtail betekent letterlijk lange staart. Dit woord slaat op het zoekgedrag van mensen op internet. In de "kop"zitten de containerbegrippen zoals reclamebureau en in de "staart" zitten oneindig veel variaties hier op, zoals reclamebureau nodig, reclamebureau gevraagd, reclamebureau inhuren en ga zo maar door.

De longtail is veel belangrijker dan de kop. Ten eerste, wanneer zal er meer verdiend worden? Als iemand op de website komt vanuit Google met het zoekwoord "reclamebureau" of met "reclamebureau Haarlem nodig voor spoedklus"  Ten tweede worden op afgeleiden van reclamebureau meer dan 100 keer zoveel gezocht in Google dan op het woord reclamebureau zelf.

Dus richten op de longtail betekent meer bezoek en vooral beter bezoek!

Ga naar "overzicht van verkeersbronnen" op het dashboard van Google Analytics en klik op "volledige rapport weergeven". Schrijf het aantal verschillende zoekwoorden op. Deel dit door het getal wat wij gevonden hadden voor het aantal pagina`s in Google. Dit getal geeft het gemiddelde aantal zoekwoorden aan waarmee een artikel bezoek trekt uit Google. Hoe hoger dit getal hoe langer de longtail.

Deel nu het totale bezoek uit Google door het aantal verschillende zoekwoorden. Dit getal geeft de dikte van de longtail aan. Dus hoe goed scoort de longtail.

Een korte en dunne longtail zijn het gevolg van het slecht omgaan met de keywords. Plak de lijst met keywords naast de computer en schrijf geen artikel dat niet minimaal één belangrijk keyword bevat.

Maandelijks bijhouden
 

Deze getallen maandelijks bijhouden in excel kost nog geen 5 minuten. Maar geeft duidelijk inzicht in de ontwikkeling van de website. Het gaat niet om de absolute getallen maar om de trend die langzaam omhoog moet lopen.  Hebben de KPI`s vooral een zijwaarts verloop en lukt het niet om ze stijgend te krijgen, vraag dan INcreatie om hulp.

De komende tijd verschijnen er meer blogs over KPI`s. Niks missen? Abonneer dan op de RSS van INcreatie of schrijf in op de nieuwsbrief.

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven