SEO Handleiding deel 2

22 Augustus 2008
0
 

In het eerste deel van de SEO handleiding beschreef onze gastschrijver Karel Mercx de werking van Google. Samenvattend, Google beoordeelt websites zoals een mens zou doen. Op het moment dat een website veel populariteit heeft ( onder andere door veel updates, veel links ernaartoe ) zal Google de website hoog waarderen. In dit artikel gaan we Google een beter beeld geven van hoe de website bekeken moet worden.

Verdeel inkomende links
Google ziet op website A een link naar website B. Google ziet dat website A de bezoeker een andere website wilt laten zien. Website B zal dus interessant zijn.
De link naar Website B kan bijvoorbeeld naar de homepage zijn. Als er meer links naar de homepage komen, denkt Google: "Die homepage is erg interessant om naar te linken" en verhoogt de relevantie van de homepage. Google gaat verder met websites bekijken en komt meerdere websites tegen die naar de homepage website B linken. Wow?? website B is dus echt boeiend.

Maar niet altijd is de homepage de meest interessante pagina. Vaak staat er 'dieper' in de site veel meer interessante informatie over een bepaald onderwerp. Degene die de informatie zoekt komt zo direct op de juiste pagina uit en dit is erg belangrijk voor je website.

Als voorbeeld neem ik Pixmania, een elektronicaretailer. Op de Pixmania Homepage staat vandaag de Nikon D40 fotocamera. Als je als consument op zoek bent naar deze camera wil je liever direct op de Nikon D40 pagina uitkomen.

Tip 1: Probeer de links die naar jouw site wijzen, niet alleen naar de homepage te laten linken. Probeer ze over je gehele site te verdelen als dat mogelijk is.

Laat Google alleen bekijken wat nodig is
Met behulp van meta tags beschrijf je je website. Meta tags zijn korte omschrijvingen waarin je aangeeft per pagina waar de pagina over gaat en wat de steekwoorden zijn van die pagina.
Google indexeert deze meta tags en bepaalt onder andere hiervan de inhoud van de pagina.

Als je sommige pagina's niet bekeken wil hebben door Google, dan kan je hier een speciale Meta Tag aan meegeven. Dit voorkomt dat bezoekers op een verkeerde pagina.

Tip 2: Maak goed gebruik van de omschrijving en steekwoorden die gelden voor elke pagina om deze goed geindexeerd te krijgen. Mocht je een pagina niet bekeken willen hebben door Google, gebruik dan het "noindex" attribuut in de meta tags.
Voor meer combinaties van dit soort meta tags, bekijk metatags.nl


Intern linken
Stel, je schrijft een hoop artikelen op je blog waaronder een interessant artikel over "Spectra, the visual newsreader" en die pagina wordt vanuit een andere website zo interessant gevonden dat er naartoe gelinkt wordt.

Dit zorgt ervoor dat de relevantie van de pagina stijgt. Hoe komt Google er nu achter dat je nog meer interessante dingen schrijft? Vaak zal Google simpelweg vanaf de homepage de site doorspeuren naar nog meer artikelen.

Op het moment dat Google teveel stappen nodig heeft om bij de artikelen te komen die jij hoog wil laten waarderen, dan kan Google geen onderscheid maken in deze "belangrijke" artikelen en minder belangrijke artikelen.

Tip 3: Zorg ervoor dat vanuit homepage de pagina's die jij in Google hoog wil hebben in de hoofdnavigatie zitten.

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven