Web 3.0: Content zoeken, Content delen, Content snappen

17 Maart 2008
0
 

Het internet bestaat nu 18 jaar. De opkomst van netwerken zoals Hyves en Myspace, creatie en publicatie van videocontent ( Youtube / Vimeo )  en gepersonaliseerde zoekresultaten ( Google ) heeft ons leven behoorlijk veranderd.

De voortgang van de Internet word door sommigen in fases geplaatst. Web 1.0, Web 2.0 en Web 3.0 zijn de algemene termen als we het hebben over de ontwikkeling van het web. Veel blogs schrijven puur over de kenmerken van deze fases. Ik zal deze 3-deling uitleggen aan de hand van een voorbeeld website zodat het verschil duidelijker word.

Een van de eerste websites die Increatie creëerde was een website voor een lokale autoverhuurder.
Communicatiedoelstelling 1.0: Bieden van informatie over prijzen, lokatie, auto's, enzovoorts
Gebruikte technieken: HTML / CSS
De site werd een klassiek voorbeeld van Web 1.0: De bezoekers zoeken informatie over autoverhuur en kunnen hier alle informatie vinden. Het nadeel van deze opzet was dat de site op deze manier statisch was. Er zat geen interactie in voor de bezoekers.

Het Web verschoof langzamerhand naar versie 2.0 en werd "socialer". Het sociale aspect bestaat vooral uit de mogelijkheid om met elkaar te dicussieren ( op fora en blogs ) over autoverhuur. Wat de voors en tegens zijn, welke prijzen goedkoop zijn en welke verhuurders nou echt goed zijn.
Als we nu dezelfde website moeten bouwen, hoe zou die eruit zien? In ieder geval een heel stuk anders.
Communicatiedoelstelling 2.0: Een interactief platform bieden waarop een consument optimaal een huurbesluit kan maken.
Gebruikte technieken: Undesign, .NET, AJAX, CSS, Google Maps ( routebepaling ), Youtube ( promotie films )
Het huren van de auto heeft een doel, de bezoeker wil van A naar B. Laat hem de promotie film bekijken waarin hij ziet hoe het huurproces werkt. Vervolgens kan hij zijn route aangeven in Google Maps.
Vervolgens krijgt hij diverse huuropties en kan hieruit zijn keuze maken. Bij het kiezen van een auto, kan klant ook navigeren naar het bijbehorende forum waarop de meningen en ervaringen van andere klanten behandeld worden.

Het web staat niet stil en blijft (gelukkig) verschuiven. Maar waar naartoe?
Web 3.0 word ook wel omschreven als het semantische web. Dit betekent dat het web een verstand gaat krijgen. Niet alleen slaat het op wat ergens staat op een website, maar ook waar dat dan precies over gaat en wat de betekenis is.
Je kunt vergelijken met het catalogiseren van een bibliotheek. Niet alleen worden de boeken netjes opgeslagen, ook word bijgehouden waar het over gaat.
Als je aan de andere kant puur kijkt naar de technologische ontwikkelingen, dan heeft Web 2.0 veel vooruitgang geboekt. Web 3.0 staat tot nu toe in het teken van het combineren van de diverse Web 2.0 technieken. Als voorbeelden zijn er onder andere Google Maps x Twitter = Twittervision, Google Maps x YouTube = Spinvision.

Hoe zou de ideale autoverhuur website eruit over 5 jaar?
Dit is natuurlijk erg moeilijk te voorspellen, niemand kan in de toekomst kijken, maar op basis van de kennis die nu voorhanden is, komen wij op het volgende uit.
Communicatiedoelstelling 3.0: Een verhuur/ reis site waarop een bezoeker zijn reis kan inplannen en kan budgetteren.
Deze doelstelling is nog niet perse Web 3.0, maar de invulling van de site kan wel met Web 3.0 technieken ingevuld worden.
Gebruikte technieken: Silverlight (promotie aangeboden auto’s in hoge beeldkwaliteit), .NET, AJAX, Google Maps ( routebepaling ), Youtube / Vimeo ( promotiefilms ), FOAF ( laat je vrienden zien waar je naartoe gaat ).

Zoals eerder aangegeven, het huren van een auto heeft een doel: Het verplaatsen van punt A naar punt B terwijl je daar zelf geen vervoer voor hebt.
Als een bezoeker bijvoorbeeld een weekend naar Parijs wil, dan heeft hij meerdere mogelijkheden om daar te komen; per trein, met de auto of per vliegtuig.
Het begrijpen van informatie op het internet leidt er dus toe dat de site ook andere vormen van deze reis kan gaan tonen. Uiteraard blijft dit de site van een autoverhuurder, dus hij zal moeten laten zien waarom een auto huren bij hem de voorkeur geniet over de andere twee.
Na de keuze van een auto en een reis laat de site vervolgens een optimaal beeld van de route ( Google Maps gecombineerd met file informatie ), prijzen ( vergelijk deze met een vliegticket, treinticket ) en overige informatie ( gebruikerservaringen van auto’s van o.a. andere sites.) zien.
Over 5 jaar heeft iedereen Google Android op zijn mobiel waarop hij de route vanaf de site binnenkrijgt. Hij kan dan realtime en kosteloos zien wat de file informatie is.

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven