"Zeg 'UITVERKOOP' voor de laatste acties!

8 Januari 2009
0
 

Zeg 'UITVERKOOP' voor de laatste acties!
Als regelmatige bezoeker van bol.com heb ik laatst Billie van Bol aan mijn MSN lijst toegevoegd.
Billie is een chatbot  die mij rechtstreeks het laatste aanbod van Bol laat zien zonder allerlei reclame's ertussen door en hulp kan bieden bij het kopen, en dat allemaal in mijn MSN venster. Een chatbot is een geautomatiseerde contactpersoon die reageert op jouw invoer. Dit bestaat al een tijd, maar het wordt nog niet vaak ingezet als verkooptool.
Een erg handige applicatie van Bol!

Uitverkoop

Je hebt verschillende mogelijkheden met de chatbot Billie.
Elke week veranderd het 'persoonlijke bericht'. Deze week is dat "Zeg 'UITVERKOOP' voor de laatste acties!"
Als je dat typt, krijg je een link die naar de laatste uitverkoop leidt.
Billie geeft zelf als voorbeeld de volgende zinnen:
'ik zoek een boek van Ronald Giphart'
'ik zoek een CD van Marco Borsato'
'ik zoek spellen voor de wii'
'ik zoek de dvd van Ice Age'
'ik zoek dingen van Harry Potter'

Nou ben ik niet op zoek naar een boek van Ronald Giphart maar een boek van Terry Goodkind.
De zin 'ik zoek een boek van Terry Goodkind' levert mij 10 resultaten en de zin 'ik zoek een engels boek van Terry Goodkind' levert zelfs 77 resultaten.


Het resultaat van Billie

Zodra er resultaten gevonden zijn, wordt er gevraagd om de add-in 'Zoekresultaten' te starten.
Als je die start, krijg je een duidelijk overzicht van de gevonden producten. In dit overzicht kun je nog eventueel filteren op categorie en/of prijs.

Hulp bij het kopen

Naast het zoeken naar verschillende dingen op Bol, biedt Billie ook hulp.
Type 'hulp over retourneren' om een link te krijgen waar je hulp kunt krijgen.
Als je te onduidelijk bent in een zoekterm komt Billie met diverse klantvriendelijke antwoorden terug om je van dienst te zijn.
Deze varieren van "Ik weet wat er staat, maar niet wat je bedoelt." tot "Leuk he, MSN (Y)"


conversatie met billie

Sales, sales, sales

Bol boort met de chatbot Billie een belangrijk verkoopkanaal aan; die van de consument die heel bewust bepaalt wat en wanneer hij iets zoekt.
MSN is een van de meeste gebruikte internettoepassingen. Dit biedt een grote doelgroep voor Bol en de doelgroep heeft op zijn beurt de controle over wat ze zoeken en wat ze te zien krijgen. Een win-win situatie voor beide.
Het is daarnaast een goede stap van Bol om dichter bij de consument te komen.
Maar aangezien ze zich hiermee wil in de 'vrienden' sfeer begeven, moeten ze extra voorzichtig zijn hoe ze met de consumenten omgaan.

Je kunt Billie hier vinden. Laat ons weten wat je van Billie vindt. Is het een top of een flop?

 

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven