Basisregels voor webdesign 2: Veroorzaak angst.

15 December 2009
2
 

Bij de introductie van een nieuw product is het van essentieel belang om bij de potentiële kopers een bepaalde angst te creëren dat ze het product niet kunnen krijgen. Denk aan de introductie van de Iphone. Maandenlang hebben de marketeers informatie laten lekken om de massa gek te krijgen.

En tot overmaat van ramp maken ze het product ook nog eens schaars zodat er rijen met mensen bij de t-mobile winkels stonden om de nieuwe iphone te kopen. (Google komt nu ook met zijn telefoon, let op het verloop van de introductie)

Binnen een webdesign is het ook belangrijk om op het gevoel van angst in te spelen. Door gebruikers een bepaald gevoel te geven dat een product schaars, duur of exclusief is krijgt het product meer waarde bij een bezoeker. Daarnaast wordt hij bang dat hij het niet kan kopen om een bepaalde reden als hij wacht. Deze angst motiveert hem dan om juist wel te kopen.

 Onlangs heb ik een beamer gekocht. Toen ik de beamer vond die ik wilde hebben werd ik met de angst van schaarsheid geconfronteerd. In het onderstaande webdesign staat aangegeven dat er nog maar 2 van de beamers aanwezig zijn. Dit zette mij aan om sneller over mijn koop te beslissen. Het speelde in op mijn angst voor schaarste.
 

webdesign waarin schaarste wordt gecreëerd

Een andere manier om angst in een webdesign te creëren is door er waarde aan iets toe te kennen. Op iedere website kan je je tegenwoordig abonneren op een nieuwsbrief. Dus dat doen we niet meer. Maar wanneer er een waarde wordt toegekend aan het abonneren zijn we ineens tot veel meer bereid. De grootste band uit Ierland doet dat op volgende manier.

In dit webdesign wordt abonneren exclusief gemaakt door het volgende:
 

webdesign waarin exclusiviteit wordt gecreëerd
  • Exclusief toegang tot de U2 community
  • Exclusieve video
  • Exclusieve remixes
  • Voorrang op de tour voorverkoop
  • Inkijk in het dagboek van de band

Deze redenen zijn voor de bezoekers van de U2 site genoeg redenen om zich te abonneren op de nieuwsbrief. Ze geven de bezoeken privileges en zij weten meer over de band dan de bezoekers die niet geabonneerd zijn.

Kortom, het gevoel van angst is een heel belangrijk onderdeel in webdesign. Uiteraard moet het wel in evenwicht zijn met het product of de dienst.


Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
2
door B. Legand, 14 Aug 2013
Beste mensen van Increatie, Mijn complimenten voor de boeiende tips op deze website. Weliswaar ben ik niet professioneel bezig met het bouwen van websites, maar er wel steeds meer in geïnteresseerd. Af en toe stoei ik wat met Ruby On Rails. Misschien vergis ik me, maar is volgende zin wel correct Nederlands? Uiteraard moet het wel is het juiste evenwicht zijn met het product of dienst.
door Ewoud Budding, 14 Aug 2013
Beste B, U heeft helemaal gelijk. We hebben het direct aangepast. En leuk om te horen dat u onze tips en truck waardeert! grt, Ewoud
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven