Basisregels voor webdesign 3: weinig keuzes

12 Januari 2010
0
 

Ongeveer twee jaar geleden las ik het boek Inside Steve`s brain. Een boek over de terugkomst van Steve Jobs bij Apple , zijn invloed op de ontwerpprocessen en zijn reorganisatie in de productlijn. Hij bracht het aantal soorten computers terug van velen tot twee. Nu bekend onder de naam Macbook en Macbook Pro. Zijn gedachte was: Hoe minder keuzes je hebt, hoe sneller je beslist.
 

En dat proces geldt ook in webdesign. Hoe minder keuzes je een gebruiker geeft, hoe sneller hij hem maakt en meer je kan verkopen. Hoe meer keuzes we aanbieden, hoe langer we moeten denken. En dat denken leidt er vaak toe dat we helemaal geen keuze maken. Iets dat niet meewerkt om de conversie van de website te verhogen.
Laten we een test doen om dit te verduidelijken:

Beeld je in dat je op zoek bent naar een nieuwe gemiddelde thuiscomputer, dat je een keuze maakt en dat hem vervolgens wil aanschaffen.

  1. Ga naar http://www.packerdbell.nl , kies de juiste computer en schaf hem aan.
  2. Ga naar http://www.apple.com , kies de juiste computer en schaf hem aan.

Als het goed is heb je het volgende ervaren:

1 Het webdesign van Packard Bell

Je komt binnen op de website, klikt op producten (6 keuzes) en raakt verwart door de term netbooks.
webdesign haarlem Je hebt hier nog nooit van gehoord. Vervolgens kom je in één van de productgroepen en krijgt hier respectievelijk 4, 7 of nog eens 4 keuzes te verwerken. Je snapt niets van de naamgeving  van de computers en ze lijken allemaal erg op elkaar.
webdesign haarlem Nadat je (uit noodzaak om de opdracht te volbrengen) een keuze hebt gemaakt klik je (na even zoeken) op de knop webshop in het menu. En nu komt het mooiste. Als je voor een Notebook of een Destop hebt gekozen houdt de opdracht op. In de hoofdnavigatie van de webshop kan je de drie keuzes niet terugvinden en uit pure wanhoop staak je de opdracht.
webdesign haarlem  

Samengevat:

We krijgen 20 keuze mogelijkheden binnen 3 navigatielagen, onduidelijke naamgeving en weinig zichtbaar onderscheid in webdesign, laat staan productdesign. Het is onmogelijk om een product aan te schaffen.


2 Het webdesign van Apple

Je komt binnen op de website en klikt op mac bovenaan in het menu. (keuze 1) Vervolgens zie je een rij van zes producten.
webdesign haarlem De naamgeving en de vormgeving van de producten helpen je al bij het maken je keuze. De pro`s en de mini vallen af omdat ze niet aan het gemiddelde uit de opdracht voldoen. De Macbook, de iMac en de blijven over. Je maakt de overweging: laptop of vaste computer? Na deze keuze (keuze 2) klik je op een van beide om je beter in te lezen. Je bent overtuigd en klikt op de blauwe call-to-action met daarrin buy now om het product te kopen.


Samengevat:

We krijgen 6 keuze mogelijkheden binnen 1 navigatielaag, duidelijke naamgeving en helder zichtbaar onderscheid in product design. Van de keuze kan het product direct worden aangeschaft.


Conclusie

Hieruit kan je concluderen dat in het in webdesign heel erg belangrijk is om na te denken over de keuzes die je aan de gebruiker aanbiedt. Het is heel menselijk dat opdrachtgevers graag al de doelstellingen en producten die ze hebben willen aanbieden op de website. Maar keuzes hebben invloed op het beslissingensproces. En hoe meer keuzes, hoe meer beslissingen , dus hoe minder uiteindelijke conversie binnen een webdesign. Steve Jobs had dat heel goed gezien toen hij bij Apple binnenkwam.

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven