10 tips voor een succesvolle contentmarketing strategie.

16 Juli 2012
0
Content marketing strategie
 

Contentmarketing is de goedkoopste en effectiefste marketing vorm die u zelf kunt uitvoeren. Om een succesvolle content marketing strategie te creëren is er één wet die alle anderen ondergeschikt maakt. De belangrijkste tip die ik kan geven voor een succesvolle contentmarketing strategie is: “Publiceer gedisciplineerd, onderhoud en verbeter uw content altijd.”

Hiermee start een contentmarketing strategie.

 

1 Start een blog.

Het is misschien een beetje een open deur. Maar dit is toch het vertrekpunt. Om te publiceren heeft u een tool nodig. Let er op bij de selectie van een blog dat deze u alle technische mogelijkheden biedt om op de juiste manier zoekmachine optimalisatie door te voeren.

 

2 Praat met passie over uw product.

Wanneer u alleen maar schrijft om de woorden, dan zal niemand uw verhaal interessant gaan vinden. U bent ooit een product of dienst gaan aanbieden omdat u daarin gelooft. Dit moet u lezer door de woorden heen lezen. Wij hadden nooit een contentmarketing gebouwd als we het zelf niet zouden willen hebben.  

 

3 Contentmarketing kost tijd. Wees geduldig.

Soms verwachten klanten dat na de eerste publicatie van een blog de omzet direct verdubbeld. Helaas werkt dit niet zo. Contentmarketing is een lange termijn strategie die nooit ophoud. Uw klanten blijven vragen houden en zolang u deze naar klantbehoefte beantwoord komen ze bij u terug. Bij een goede contentmarketing strategie is binnen een aantal weken wel zichtbaar dat het website bezoek stijgt.

 

4 Maak een content planning.

Om het uzelf makkelijk te maken is het belangrijk om een content planning op te stellen met uw publicatie onderwerpen. Wanneer u op uw wekelijkse schrijfmoment eerst een onderwerp moet gaan verzinnen kost de publicatie u veel meer tijd. Dit gaat ten koste van u schrijfpassie en kan een rede gaan vormen om te stoppen met publiceren.

 

5 Zorg dat anderen u als de expert gaan zien binnen een bepaald vakgebied.

Als u niet zichtbaar bent, dan wordt u niet gevonden. Wat u ook verkoopt, u moet er ten aller tijden voor zorgen dat u de autoriteit bent om mee in gesprek te gaan als uw klant een probleem heeft. U wordt dit door de problemen te bespreken en op te lossen die uw klanten ervaren.

 

6 Beantwoord de vragen van consumenten altijd en snel.

Contentmarketing gaat om uw klant. Zijn problemen, behoeftes of vragen zijn uw inspiratie. Wanneer u klant op het juiste moment het juiste antwoord voor zijn probleem geeft zal u al snel een streepje voor hebben t.o.v. uw concurrentie.

 

7 Adviseer uw klant over hoe hij het beste met jou product kan omgaan.

Veel makers van producten gaan er van uit dat de klant direct kan leze n en schrijven met uw product. Helaas is dat vaak niet zo. Publiceer daarom content om uw klant te helpen. Dit blog schijf ik ook echt met de bedoeling om u te helpen bij het maken van content marketing strategie. En ik hoop dat u hierdoor het belang van een content marketing systeem gaat herkennen.    

 

8 Maak videos met gebruikers van uw product waarin ze vertellen over uw product.

De beste verkoper is uw eigen klant. Wanneer hij tevreden is over uw product gaat de marketing vanzelf. U kunt andere klanten inspireren ook uw product te kopen door ze te laten oordelen over wat andere klanten van u product vinden. En video is een goed medium om dit mee te doen. Emoties zijn veel echter zichtbaar. Klanten zijn geen acteurs. En als ze blij zijn dan is dat echt.

 

9 Plaats foto`s bij al je content.

Ieder mens is in de basis visueel in gesteld. Google weet dit ook en zal uw content als waardevoller zien op het moment dat de juiste visuele aspecten hieraan worden toegevoegd. Zorg dan ook altijd dat er plaatjes in uw content staan.

 

10 Gebruik een contentmarketing systeem.

Er zijn veel ingewikkelde tools op de markt waarmee analyses gemaakt kunnen worden over het soort content jouw klant wil lezen. Om deze informatie boven water te krijgen gaat er vaak een hoop tijd verloren. Daarnaast voelt u dit vaak ook in uw portemonnee.  Een contentmarketing bedenkt voor u waar uw klanten naar op zoek zijn. Dit scheelt een hoop tijd en geld.

Meer weten over een contentmarketing strategie? Maak een afspraak met één van de contentmarketing specialisten van Increatie.

Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven