Contentmarketing: Hoe kan ik tijd winnen?

6 Augustus 2012
0
Tijdwinst
 

Contentmarketing is een tijdsintensief proces. Research en creatie zijn hierin de belangrijkste factoren. Toch is het redelijk eenvoudig dit proces te optimaliseren zodat u sneller meer rendement van uw contentmarketing heeft.

 

1 Bepaal uw contentmarketing doelstelling.

 

Ineens is het moment daar. U heeft een succesverhaal gehoord over een contentmarketing strategie of zoekmachine optimalisatie strategie. U neemt contact op met uw websitebeheerder. Hij adviseert een blog. Heel positief, maar vaak het moment waarop de eerste grote contentmarketing fout wordt gemaakt.

 

Op het blog wordt gepubliceerd zonder achterliggende doelstelling. Er is niet nagedacht over wie de lezer is, wat zijn probleem met uw product of dienst is en wat u hem kan leren. En dit is precies wat goede content marketing van slecht contentmarketing onderscheid.

 

Uw content dient een doel. Zorg dat u voordat u begint te publiceren een doelstelling heeft geformuleerd en maak daarna een content planning. Die ene werkdag die u er nu aan tijd insteekt om een duidelijk doelstelling te ontwikkelen betaald zich in de maanden daarna dubbel en dwars terug. U weet namelijk wat u wilt gaan vertellen.

 

2 Maak een content planning.

 

In de content planning neemt u het volgende op:

 

  • Waar gaat u over publiceren?
  • Waar wilt u op gevonden worden?
  • Wanneer gaat u de content schrijven?
  • Waar gaat u de content publiceren?

 

Dit is een klus. Maar als u dit een half jaar voorruit plant scheelt u dit uren nadenken.

 

3 Automatiseer uw nieuwsbrief campagnes.

 

Naast een blog, facebook, linkedin, twitter en google + is de nieuwsbrief nog steeds onmisbaar in de content marketing strategie. Er is altijd een groep mensen die tot uw vaste klanten behoort en die wilt u behouden.

 

Deze mensen kijken niet automatisch op uw website. Daarom stuurt u deze groep een nieuwsbrief met voor hen belangrijke content. Stuur nooit een nieuwsbrief met content waar klanten niet op zitten te wachten. Dit creëert alleen maar negatieve gevoelens bij wat u doet. Zorg dat u weet wat uw klant van u wilt weten.

 

4 Kies een vast moment in de week om content te creëren.

 

Wanneer u dit niet doet zal dit ten koste gaan van de kwaliteit van de content. En op het moment dat kwaliteit van de content slecht is zal deze minder bekeken, gelezen, gehoord of gezien worden.

 

Structuur is dus het keyword voor een succesvolle content marketing strategie. Het is een beetje een open deur, maar bovenstaande lessen worden op dit moment nog maar door heel weinig bedrijven begrepen. Uiteraard is dit maar een greep uit van de meest voorkomende fouten die ik ben tegen gekomen. Ik ben dan ook erg benieuwd of iemand hier nog iets aan heeft toe te voegen.

Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven