Content marketing en de tweede kamer verkiezingen.

30 Juli 2012
0
Content marketing Mark Rutte
 

Content marketing gaat over vertellen wat uw klant zoekt. Content marketing gaat niet over schreeuwen wat uw wilt dat uw klant hoort. Deze gedachte was de uitgangssituatie om eens te kijken hoe de Nederlandse politici content marketing inzetten in de aanloop naar de 12 september. Niets in dit artikel zegt iets over politieke voorkeur. De enige vraag is of content marketing (oftewel, het onderwijzen van je lezer, koper, gebruiker en in dit geval kiezer) is doorgedrongen tot de kopstukken van de Nederlandse politiek. Er is gekozen om de Twitter accounts van, Mark Rutte, Emiel Roemer, Diederick Samson, Alexander Pechtold en Geert Wilders te beoordelen. Op inhoud en de mogelijkheid om de kiezer voor zich te winnen.

 

* Sybrand van Haersma Buma is van de lijst geschrapt omdat tijdens schrijven van dit artikel bekend werd dat 82% van zijn volgers nep zijn. Dan kan er alleen maar geconcludeerd worden dat het CDA nog niets van internet begrijpt, laat staan content marketing. Alexander Pechtold doet nog wel mee in de race, maar is op dit moment in opspraak omtrent dezelfde content marketing misser. Het start namelijk in eerste instantie allemaal met transparantie, zeker in de politiek!

 

Twitter was de meest voor de hand liggende keuze. Het is actueel en geeft snel een beeld van de stand van zaken. In de komende blogs komen ook de partij websites aan de beurt.

Inhoudelijk is naar de volgende onderdelen gekeken.

 

  1. Concrete oplossingen voor concrete problemen. (Publiceer wat je gebruiker zoekt.)
  2. Wie luistert in plaats van schreeuwt? (Geef antwoord op wat je gebruiker zoekt.)

 

Max 5 *****

 

Diederik Samson

Content marketing en Diederick Samson

Beoordeling 

Punt 1:  **

Punt 2:  *** 

Mooie tweet, maar hoe wordt dat dan gedaan? Deze meneer kan nog steeds geen mening vormen. In plaats van “onze voorstellen” had hier direct een link naar het voorstel waar hij op doelt moeten staan. Dat is content marketing. Geef antwoord op wat je bezoeker zoekt.

 

Diederik luistert wel naar zijn volgers.

 

Mark Rutte

Content marketing en Mark Rutte

Beoordeling 

Punt 1:      *

Punt 2:      *

Ondanks dat Mark Rutte al geruime tijd minister president af is Tweet hij nog steeds via dit account. Daarnaast is hij niet te betrappen op enige vorm van dialoog. Content marketing is bij de VVD nog niet doorgedrongen.

 

Geert Wilders

Content marketing en Geert Wilders

Beoordeling 

Punt 1:      *

Punt 2:      *

Geeft wel een duidelijke mening. Maar het hoe is onvindbaar. En dat is nu net waar content marketing over gaat. Hoe kunt u dat voor mij doen. Daarnaast komt er nergens een dialoog met de kiezer tot stand.

Alexander Pechtold

Content marketing en Alexander Pechtold

Beoordeling 

Punt 1:      **

Punt 2:      ****

Valt niet te betrappen op concrete antwoorden. Verwijst wel naar partij programma, maar zonder specifiek lid te noemen. Durft wel de dialoog aan te gaan. Alexander Pechtold snapt een beetje wat luisteren is, maar kan zichzelf daar nog zeker in ontwikkelen.

Emiel Roemer

Content marketing en Emiel Roemer

Beoordeling 

Punt 1:      *

Punt 2:      **

Alle dialogen die zijn gestart hebben slechts de inhoud dankjewel of een soort gelijk vorm. Content marketing is nog niet doorgedrongen bij de SP. Op Twitter worden geen inhoudelijke oplossing aangedragen voor welk probleem dan ook. Er worden alleen maar problemen die andere partijen veroorzaken vastgesteld. Een gemiste kans.

 

Content marketing gaat over oplossingen. Hoe gaan wij dit oplossen. Niet alleen maar vaststellen dat het fout zit. Dat weten de kiezers al.

 

 

Samenvattend kunnen we zeggen dat content marketing nog niet goed is doorgedrongen onder de Nederlandse politici. Een aantal zijn wel concreet over wat ze niet goed vinden. Maar wat wel ze wel willen en hoe ze dat gaan doen wordt niet uitgelegd. Dus daarom rest mij één oproep aan alle Nederlandse politici: Start met het geven van concrete antwoorden aan uw gebruikers, het volk van Nederland. Luister naar ze en probeer uw mening heel concreet te communiceren. Dat u iets wil is duidelijk. Het gaat om hoe u dit wil, dat is waar we geïnteresseerd in zijn.

Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven