Wat is content marketing?

11 Juli 2012
0
Content marketing
 

Contentmarketing gaat om luisteren. In alle traditionele marketingvormen gaat het altijd om het zenden van de boodschap.
De doelgroep ‘moet iets weten’ of ‘iets doen’, dus sturen we de boodschap naar hem toe. Contentmarketing staat daar haaks tegenover. Bij contentmarketing ga je op zoek naar waar de klant behoefte aan heeft in zijn oriëntatie / beslissingsproces bij het kopen van een product of dienst. Dit is namelijk het moment dat hij opzoek gaat naar informatie. En een goede contentmarketeer zorgt ervoor dat zijn toekomstige klant die informatie vindt, op het moment dat de consument er naar zoekt.

 

Het eenvoudigste voorbeeld is eigenlijk dit artikel zelf, en dat u het leest. Daarnet was u waarschijnlijk opzoek naar informatie over contentmarketing. U overweegt misschien om het zelf toe te passen in uw bedrijf of organisatie, heeft erover gehoord en bent benieuwd wat het voor u kan beteken. Of u bent een concurrent van Increatie die nog niet helemaal snapt hoe contentmarketing werkt. U bent zich in ieder geval aan het oriënteren en komt op deze pagina uit. Oftewel, wij bieden u nu de informatie waar u naar op zoek bent. En niet onbelangrijk, wij willen dat u bij ons meer te weten komt over content marketing. Ons Apollo CMS is daar namelijk voor geoptimaliseerd. En niet zomaar. Increatie gelooft in de macht en kracht van content en inhoud.

 

Hoe wordt content marketing ingezet?

 

Contentmarketing is eigenlijk terug te vinden op iedere informatiedrager. De tekst die u daar leest heeft een marketingdoel. Een boek, een youtube-filmpje, een plaatje, een website, een verpakking van een doos hageslag, de krant etc. Door de komst van internet is informatie over bijna ieder onderwerp gemeengoed geworden. Dat heeft als gevolg dat de consument steeds kritischer wordt op wat hij wel en niet bij zijn product dienst wil hebben. Kortom, niet alle opgedrongen informatie wordt geaccepteerd of gewaardeerd. Hij gaat zelf op zoek naar informatie. Stel iemand uit Haarlem heeft een boekhoud technisch probleem. Deze persoon googlet zijn probleem en komt op een website en van een accountantskantoor waarop staat uitgelegd hoe dit probleem kan worden opgelost. Dan heeft dit accountantskantoor een goede content marketing strategie. Ze hebben geluisterd naar wat eerdere klanten hebben ervaren en hebben hier content over gepubliceerd. Ze hebben bij de zoeker het gevoel gecreëerd dat zij de partij zijn om mee in contact te treden. Niet omdat ze zeggen, treed met mij in contact, maar omdat ze de oplossing voor het probleem van de zoeker aandragen. De kracht is impliciet. Geen pull, geen push maar een deelstrategie.

 

Aan welke content heeft mijn klant behoefte?

 

Eén van de technieken die wij toepassen in Apollo CMS van Increatie, het eerste echte contentmarketing systeem in Nederland, is het verzamelen van de ingegeven zoekresultaten aan de voorkant van onze website. Zo leren (luisteren) wij naar waar onze (potentiële) klanten behoefte aan hebben. Door dat wij luisteren en zo leren waar bezoekers aan onze website naar zoeken, kunnen wij deze kennis gebruiken in onze innovaties. Zo ontwikkelen we altijd mee met de motivatie van bestaande en nieuwe klanten. Zo komen we tot creatieve en technische oplossingen die uiteindelijk u helpen bij het organiseren en verbeteren van uw marketing systeem en -strategie.

Zonder ons contentmarketing systeem kunt u ook leren waar de behoefte van uw klant ligt. Pak dan weer eens de telefoon en stel uw klanten de volgende vraag: “Wat irriteert u het meest aan ons product?” Luisteren en leren. Zo verbetert u het bedrijf of de organisatie.

 

Wanneer wordt content marketing goed ingezet?

 

Er wordt veel gepubliceerd over online marketing. Veel gehoorde gedachte is dat de marketing strategie van het bedrijf als basis dient voor (content)marketing van bedrijf of organisatie. Maar het is niet zozeer de bedrijfsstrategie, maar de consumentenbehoefte die echt het fundament zou moeten vormen bij uw marketing. Verkoop waar behoefte aan is, niet waarvan u denkt dat er behoefte aan is.

Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven