Content planning deel 2: Hoe pak je het aan?

25 Juli 2012
0
Content planning
 

In het eerste deel over content planning is uitgelegd waarover u kan publiceren. In het tweede deel van content planning gaan we dieper in op het doel,  het kiezen van de juiste woorden en het wanneer en waar u gaat publiceren. Belangrijkste vraag nu is:

 

Wat is het doel van de publicatie?

 

In content marketing gaat het er altijd om dat u uw lezer, luisteraar of kijker onderwijst. Leer hem wat hij aan uw product of bedrijf heeft. Los zijn probleem op. Leer hem waarom u beter bent. U moet dit alleen nooit zeggen. Uw klant moet die conclusie zelf gaan trekken nadat hij content van u te zien heeft gekregen die hem aanspreekt.

Uiteraard is er altijd een overkoepelend doel. En dat is natuurlijk de verkoop van uw product of dienst. Maar dat is een aantal fases verder. U met u toekomstige klant eerst interesseren voor uw product d.m.v. het overdragen van kennis die u heeft en hij wil hebben.

 

Wat zijn de woorden waarop u gevonden wilt worden?

 

De woorden waarop u gevonden wilt worden zijn de woorden waar uw klant op zoekt. Oftewel, het doel van de publicatie uit voorgaande alinea.  Google heeft een aantal tools waarop u dit op relatief eenvoudige wijze inzichtelijk kan maken voor u zelf. Denk bijvoorbeeld aan Google insight for search of de keyword selector van Adwords.

 

Wanneer u deze heeft vastgesteld plaatst u deze ook in content planning. Uiteraard zijn de worden altijd indirect of direct gelinkt aan uw product of dienst.

 

Wanneer gaat u de content publiceren?

 

In content planning is de publicatiedatum essentieel. Vaak is deze afhankelijk van een productintroductie of een ander feit. Bij het publiceren is het vaak handig om rekening te houden met de actualiteiten. Wanneer u uw product of dienst weet te koppelen aan een nieuwswaardig onderwerp is de kans dat u meer geïnteresseerden op uw pagina krijgt een stuk groter. En daarnaast is er ook een andere kans dat anderen uw informatie zo interessant vinden dat ze het herpubliceren via Twitter, Facebook, linkedin, blogs of andere sociale media.

 

Waar gaat u de content publiceren?

 

Dit is volledig afhankelijk van de doelgroep waar u zich op richt. En eigenlijk is dit de eerste vraag die u zou moeten stellen bij het maken van een content planning. De tone of voice is namelijk erg belangrijk in dit soort zaken. Wanneer u ingewikkeld jargon gebruikt voor het werven van VMBO stagiair o.i.d. is de kant vrij klein dat u ze bereikt. Ze zullen u niet begrijpen en voelen een gat tussen uw woorden en wie zij zijn.

 

Het plannen van uw content voor een heel jaar of meerdere maanden neemt vaak wel een dag of twee in beslag. Maar de rest van het jaar publiceert u wel en kost het u relatief weinig tijd omdat u weet waarover u moet schrijven. En daarnaast zal u merken dat er meer aandacht voor uw product of dienst ontstaat.

 

Bovenstaand is de manier hoe wij onze content plannen. Uiteraard zijn wij niet de alwetende en zijn we erg benieuwd hoe anderen dit proces aanpakken…

Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven