Google gaat social met Google Buzz

11 Februari 2010
0
 

Dinsdag is Google Buzz live gegaan, een nieuwe sociale tool die gebruikers helpt bij het delen van updates, links, foto’s en video’s. Google Buzz wordt geintegreerd in Google Mail. Er zijn nu al zoveel posts al geweest over hoe je Buzz moet gebruiken en hoe het werkt, dat ik besloten heb om dat stuk over te slaan. Ik probeer in dit blog te kijken naar waar Google Buzz zijn plek gaat vinden in de online wereld.
Laat ik beginnen met 3 speerpunten van Google Buzz:

  • Ultra -persoonlijk: Ultra-persoonlijk is niet zozeer een overzicht van alle updates per persoon maar er wordt gekeken naar welk signaal triggert een bepaalde relevantie voor mij?
  • Ultra -lokaal: Geo-locatie zit direct in Buzz. Data wordt gekoppeld aan locaties en Google probeert al die data weer te organiseren. Dit is vooral op het mobiele platform toegespitst. Mensen kunnen zien waar je bent als je Buzzed en ook de Buzz activiteit in jouw gebied, allemaal geprojecteerd op een map.
  • Voice: Je kunt een een buzz posten vanaf je mobiel met alleen geluid erin. Erg handig voor als je aan het rijden bent.

Dit zijn 3 speerpunten waarmee Google met Buzz probeert een deel van het sociale web te veroveren. Het sociale deel van het internet is een van de plekken die niet door Google aangevoerd wordt. Daar is Facebook de leider, Myspace en Twitter volgen( als we kijken naar maandelijkse bezoeken). Dat betekent dus dat Google Buzz geen nieuwe markt opent, eerder de concurrentie aangaat met Facebook, Myspace en Twitter.  Over Twitter gesproken, het is wel een gemiste kans dat je wel je Twitter naar je Buzz kan publiceren maar niet Buzz gebruiken om naar Twitter te publiceren. Het sociale web zou juist iets moeten zijn waarin je kunt delen met elkaar in plaats van alles op 1 site te houden.

Gelijktijdig met de lancering werd er geblogd bij Google dat over enkele maanden Google Buzz voor Google Apps  uitkomt.  En dat is volgens mij een markt die hiervoor nog openligt, de intranet toepassing van het sociale web. Dit betekent dat bedrijven dan beschikken over een intern sociaal netwerk, rechtstreeks in hun Google Mail waarin ze rechtstreeks updates kunnen plaatsen binnen het bedrijf.  Dit in tegenstelling tot Facebook en Twitter dat publieke sociale netwerken zijn en die voor het grootste deel gebruikt worden door indivduele personen die nog niet perse een bepaalde (werk)relatie met elkaar hebben.
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening en visie over Google Buzz, waar denken jullie dat Google Buzz zijn plaats gaat veroveren?
 

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven