Leads genereren met je website.

3 September 2012
0
Leads genereren
 

Leads generen is een vak apart. Hoe krijgt u mensen naar uw website, maakt u ze geïnteresseerd in  uw product en zorgt u ervoor dat ze een formulier invullen of een transacties doen op u website. Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel eenvoudig. Biedt de content die uw bezoeker wilt lezen / zien en hij zal sneller overgaan tot een koop of andere actie. Na jarenlang leads voor onszelf en anderen te genereren vond ik het tijd worden om een aantal van mijn ervaringen te delen. Vandaar deze lijst:

 

Vertel de waarheid

 

Dit klinkt misschien als een open deur. Maar je komt het nog steeds tegen. Valse beloftes, grootspraak of gelijksoortige aanpak. Met als resultaat, een teleurgestelde klant.

 

Niemand wil naar een bedrijf of website gelokt worden en vervolgens er achterkomen dat hetgeen waar zij mee gelokt zijn is uitverkocht, niet voorradig is, pas over 9 maanden beschikbaar is of een andere reden waarmee gezegd wordt dat het niet bestaat.

 

Lok mensen dus alleen met iets wat u waar kan maken.En doe het nooit zoals in deze scene uit Glenngarry Glen Ross. Dat is niet meer van deze tijd. (Overigens wel een leuke film) Het gaat niet om geld verdienen, maar om mensen blij te maken met uw product of dienst. De rest gaat dan vanzelf.

 


 

Hou het kort en simpel en spreek de juiste woorden

 

Gebruikers voelen zich het snelst aangesproken door eenvoudige verleiding. Hiermee bedoel ik het volgende.

Stel ik wil u ons contentmarketing systeem verkopen. Ik zou dan een heel ingewikkeld verhaal over de fantastische techniek, webservices etc. kunnen ophouden. Waarschijnlijk bent u dan naar twee zinnen afgehaakt omdat u taalgebruik en inhoud niet kunt volgen.

 

Maar als ik zeg dat u minder geld uitgeeft en meer tijd krijgt dan begrijpt u mij veel sneller en beter. En dit is overigens echt waar. (*tot zover de reclame voor onze producten)

Het gaat er dus om dat u de klant daar raakt waar de pijn zit. En met contentmarketing zit dat `m in de tijd die men er in moet steken. Of de mensen die het moeten uitvoeren. Die zijn vaak erg kostbaar.

 

Aandacht trekken kan je maar één keer goed doen. Dus schiet meteen in de roos.

 

Goed webdesign helpt leads te genereren

 

Goed webdesign is essentieel bij lead generatie. Zogenaamde call to action buttons zorgen er voor dat gebruikers het pad volgen naar de pagina waar u ze wilt hebben. Daarnaast zijn er persuasion marketing technieken waarmee u gebruikers meer  vertrouwen kunt geven in uw product of dienst.

 

U probeert uw gebruiker te overtuigen door bijvoorbeeld te laten zien wat andere gebruikers van uw product of dienst vinden. Denk eens aan blogs op grote website als Forbes waarbij het aantal likes mij ervan overtuigen dat meer mensen dit lezen. Maar kijk uit, hier wordt ook wel eens mee geknoeid.

 

Laat je horen

 

Blogs, whitepapers, nieuwsbrieven en social media zijn allemaal middelen om uw boodschap te verspreiden. Om leads te genereren gaat het er dan ook niet om dat u ze gebruikt, maar hoe. Het gaat om de inhoud van uw verhaal.

 

Om meer leads te gaan genereren zou u uw aandacht daar meer naar uit moeten gaan. Wat wil mijn klant van mij weten? En wat wil ik vertellen om hem er van te overtuigen dat ik de juiste persoon ben om zaken mee te doen.

En dit is vaak eenvoudiger dan u denkt. Stuur maar eens mail naar uw tien belangrijkste klanten en vraag wat u beter zou kunnen doen. Zij weten vaak veel beter wat er aan uw product of dienst mankeert dan u zelf.

 

Conclusie

 

Leads generen op websites is een vak apart, maar eigenlijk ook weer niet. Iedereen die iets kan verkopen kan het. Alleen moet deze persoon zich bewust worden gemaakt van de manier hoe dit aangepakt moet worden. Het start allemaal met een content planning.

Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven