Page fold, de waarheid over scrollen.

1 November 2010
0
 

Wat is de page fold? Page fold is een term die uit de uitgeverswereld komt en dan met name de kranten. Met de page fold wordt verwezen naar een belangrijk verhaal of foto dat op de bovenkant van een dubbelgevouwen krant staat. 

Ook op websites heb je een pagefold. Hiermee bedoelen we het eesrte stuk dat zichtbaar is voor een gebruiker bij het landen op een pagina. Binnen dit gedeelte plaatst je altijd de essentiële buttons of informatie om een bepaalde doelstelling binnen website te verwezenlijken. Dank aan verkoop (stop in winkelmandje buttons), lead generatie (download whitepaper hier buttons), afsluiten van abonnementen of iets anders.
 

In de afbeelding hieronder ziet u de page fold bij een schermresolutie van 1024 bij 768 pixels van de website Zappos.com. Bekijk `m eens en vraag jezelf af waarom er bepaalde zaken boven de fold zijn gezet.

pagefold of Zappos

Af en toe vragen klanten om te ontwerpen zonder dat de gebruiker verticaal moet scrollen. Altijd antwoorden we dan met het argument dat gebruikers geen problemen hebben met scrollen. Daarnaast voegen we daaraan toe dat:

Weinig ruimte betekent ook minder mogelijkheden om een bepaalde strategie te verwezenlijken. (Denk aan een content strategie, SEO, social media strategie, etc. )
 

Grote website als Amazon, Bol.com, TheNewYorkTimes.com hebben ook geen problemen hebben met het ontwerpen van scrollende pagina`s. Maar dit zijn slecht vergelijkingen om mensen te overtuigen. Daarom heb ik het plan gevat wat feitelijke informatie hierover te verzamelen wat samengevat tot de volgende opsomming heeft geleid: 


Onderzoek van Clicktale met 120.000 pageviews:

  • 91% of the page-views had a scroll-bar.
  • 76% of the page-views with a scroll-bar, were scrolled to some extent.
  • 22% of the page-views with a scroll-bar, were scrolled all the way to the bottom.

Bekijk hier het hele onderzoek
 

Usability test van CX Parnters


Hier ziet u een eyetracking plaatje van een 6 jaar durend onderzoek met 800 user testing sessions. In dit plaatje is duidelijk te zien dat de scrollbar een wezenlijk indicatie middel voor de gebruiker is om te bepalen hoelang een pagina is.

scrollbar eyetracking

Bekijk hier het hele blog.
 

Dit is een erg leuk voorbeeld dat voor zichzelf spreekt.
 

Voor een ieder die hier nog iets op aan te vullen heeft, ervaring of iets anders omtrent dit onder werp wil delen…

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven