Pitchen: gedragsregels en rechten

28 Oktober 2010
0
 

Als bureau pitch je af en toe. Iets dat niet mijn voorkeur heeft omdat je als opdrachtnemer of opdrachtgever weinig tijd hebt om aan een relationele factor te werken. Dat komt pas later in het proces. Maar goed, aan de andere kant is het leuk om zo af en toe de uitdaging aan te nemen en te proberen om als winnaar de pitch te verlaten.
 

Gisteren sinds lange tijd weer meegedaan aan een pitch voor een groot kledingmerk. Als gedreven user interface designer mijn zaakjes goed voorbereid, prima verhaal gehouden en zat met een zelfverzekerd gevoel aan tafel. In mijn enthousiasme vergeten om vooraf de klant te laten tekenen voor een vertrouwelijke behandeling van al onze ideeën, adviezen, concepten en overig intellectueel eigendom dat toebehoord aan de makers en bedenkers.  Stom, maar gebeurd is gebeurd en daarom legde ik dit briefje achteraf nog even op tafel. Dit stuitte op weerstand bij de toekomstige opdrachtgever. Erg jammer, na zo`n goed verhaal. In eerste instantie verdedigde ik mijn verhaal, maar later heb ik dit laten varen. Je wil namelijk bij zo`n eerste gesprek niet meteen de verhoudingen op scherp zetten, maar wel je ideeën beschermen. Anders wordt het wel erg makkelijk voor bedrijven om op een goedkope manier aan goede ideeën te komen.
 

Omdat ik in de veronderstelling was dat ik om niets vreemds vroeg, maar er wel van baal dat het zo`n negatieve invloed had op deze pitch, (in voorgaande pitches nog nooit meegemaakt) ben ik vanmorgen nog even te raadde gegaan wat de brancheorganisatie hier over zegt en wat de gedragsregels hiervoor zijn volgens hen.  Zij stellen het volgende in de door hen voorgeschreven pitch overeenkomst:
 

"De opdrachtgever zal alle ideeën, adviezen, concepten en andere voorstellen van het bureau vertrouwelijk behandelen en mede gegeven de op deze producten veelal rustende en aan het bureau toebehorende rechten van intellectuele eigendom niet zonder uitdrukkelijke toestemming van het bureau aan andere partijen ter kennis brengen".
 

Na dit gelezen te hebben weet ik wel dat ik dat mijn vraag niet raar was, maar snap ik de reactie van de opdrachtgever ook.
 

Uiteraard wil ik bovenstaande situatie in de toekomst voorkomen. Dus nu is mijn vraag, hoe zouden jullie dit aanpakken. Wanneer je bijvoorbeeld vooraf al een pitchcontract stuurt, kan je ook op weerstand stuiten. Wat is in jullie ogen het beste moment en de beste timing om dit te doen of zou je voor een andere aanpak kiezen?

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven