Wat is professioneel webdesign?

16 Augustus 2012
0
Professioneel webdesign
 

Professioneel webdesign is webdesign waarin meer naar het doel van de website wordt gekeken dan de vorm van de website.

 

In afgelopen tien jaar ben ik zeker meer dan 100 keer gebeld met de vraag wat een webdesign kost. Iets waarvan ik snap dat een klant dat graag wil weten, maar een onmogelijke vraag om te  beantwoorden als ik niet weet wat de klant wil.

 

Professioneel webdesign kost in ieder geval geld. Dit komt omdat een goed webdesign een klant geld oplevert. En zo lang ik dit werk doe heb ik nog nooit een klant gehad die meer aan mij heeft uitgegeven dan dat ik voor hem heb opgeleverd.

 

Om u te helpen vast te stellen wat een professioneel webdesign is heb ik een checklist met toelichting gemaakt. Deze checklist is gebaseerd op meer dan 10 jaar ervaring waarin verkoop verhogen of leads genereren centraal stond. Uiteraard is hij niet allesomvattend en is iedere aanvulling welkom.

 

Een professioneel webdesign bevat in ieder geval de volgende elementen:

 

1 Het dient het doel van de gebruiker

 

Een webdesign wordt altijd en alleen voor de gebruiker gemaakt. Als zijn doel niet centraal staat in alle gedachtegangen van betrokken dan zal een webdesign nooit opleveren wat een klant er van verwacht.

 

Een praktijkvoorbeeld dat me te binnen schiet is van dit hotel (Stempels) in Haarlem. Ik wilde de prijs van een kamer weten en misschien boeken. In mijn ogen is dit ook meteen het doel van de website. Toch is hier volledig aan voorbij gegaan in hebben webdesigner en opdrachtgever zich alleen met de vorm bezig gehouden en niet aan de gebruiker gedacht.

 

Voorbeeld 1: Hotel website zonder boekingsformulier op homepage. De gebruiker is volledig vergeten in deze website.

 

 Professioneel webdesign

 

2 Dient het doel van de organisatie

 

Ik heb bewust het doel van de gebruiker op één gezet in dit rijtje. In professioneel webdesign gaat het doel van de gebruiker altijd boven dat van de organisatie. Dit is de meest voorkomende fout in webdesign.

 

Natuurlijk heeft de organisatie ook een doelstelling. En ook deze moet verwerkt worden. Vaak loopt deze zelfs parallel aan de doelstelling van de gebruiker. Toch gaat het doel van de gebruiker voor. Als u in een hotel webdesign bijvoorbeeld de prijs van een kamer pas communiceert op de bookingspagina omdat u denkt de klant meer geïnteresseerd is in de inrichting van de kamer, dan mist u dus het doel van de gebruiker. U vindt het belangrijker om de inrichting te laten zien, terwijl het gros van de klanten dat in één keer wil kunnen boeken en de kamer beoordelen.  

 

Voorbeeld 2: Hotelwebsite dient doel van de organisatie (kamers verhuren) en doel van de klant, weten wat een kamer kost en boeken.

 

Professioneel webdesign haarlem

 

3 Bevat relevante content

 

Professioneel webdesign is meer dan alleen het vormgeven van doelstelling. De inhoud is eigenlijk het belangrijkste in webdesign. Hoe mooi uw website er ook uit ziet, zonder relevante content voor de gebruiker heeft hij er niets te zoeken. Een mooi voorbeeld van zo`n website vind ik Paperless Pipeline. Een tool voor makelaars waarin ze documenten kunnen onderhouden.

 

Onder het kopje customers staan video`s van klanten waarin ze uitleggen waarom ze voor Paperless Pipeline kozen. Een betere manier van verkopen bestaat niet, maar ook voor de oriëntatie van een potentiele koper is deze content super relevant.


Professioneel webdesign bevat dus content waar u gebruiker iets aan heeft. Dit proces noemen we ook wel contentmarketing.

 

Voorbeeld 3: Voorbeeld van relevante content

 

Paperless Pipeline

 

4 Is beschikbaar op ieder platform

 

Professioneel webdesign houdt ook rekening met de platformen waarop een website wordt gepubliceerd. Denk hierbij aan computer, Iphone, Ipad, Galaxy (Tab) en zo kan ik nog wel even door gaan.

 

Op dit moment zijn er twee stromingen binnen professioneel webdesign waarin de mening over dit onderwerp verdeeld is. Groep één vindt dat ieder platform zijn eigen website moet hebben omdat iedere vorm van hardware een andere gebruiker heeft.

 

Ik vind (groep twee) dat een website gewoon op ieder platform hetzelfde moet zijn. Als ik eenmaal weet waar ik bepaalde content heb gevonden, wil ik niet verrast worden door een nieuwe website als ik dit op mijn Iphone even wil teruglezen. Ik heb dan een negatieve ervaring. Een mooi voorbeeld vind ik marktplaats.

 

Op de ‘computer’ website maken zij gebruik van fantastische filters waardoor ik heel snel een product kan vinden. Maar als ik mobiel ga, dan zit deze functie er niet in. Supervervelend, want ik kan nu het gevonden product niet meer terugvinden. Een gemiste kans voor de verkoper en voor marktplaats. Toch zou je denken dat marktplaats professioneel webdesign heeft toegepast.

 

Voorbeeld 4.1: Markplaats normale website navigatie. Mobiele website navigatie is anders waardoor de bekende weg moeilijker te vinden is.

 

Marktplaats navigatie

 

Voorbeeld 4.2: Markplaats normale website filters. Op de mobiele website ontbreken deze waardoor terugvinden onmogelijk is geworden.

 

Marktplaats filters 

 

5 Professioneel webdesign start met een wireframe proces

 

Als doel, content en platform bekend zijn kan dit in een concept gegoten worden. Het zogenoemde wireframen. In het wireframeproces van professioneel webdesign worden deze elementen nauwkeurig geïmplementeerd. Wireframes zijn altijd in zwart en wit. Er wordt in dit proces nog geen aandacht aan kleur en vorm gegeven. Dat komt pas nadat alle inhoud de juiste plek voor de gebruiker heeft gekregen.

 

Voorbeeld 5: Voorbeeld van een wireframe voor een kledingmerk.

 

Pagefold

 

6 Call to action

De belangrijkste. Iedere website dient een doel. En een doel heeft altijd een uitkomst. Dit kan een verkoop zijn, het invullen van een formulier (hotel boeken bijvoorbeeld) of iets anders. Het leidt in ieder geval altijd tot een actie.

 

Om acties op een website te gebruiken wordt er gebruik gemaakt van call to action technieken. Dit zijn vaak oranje of groen gekleurde knoppen die de aandacht van de gebruiker trekken waardoor de kans groter wordt dat hij er op klikt.

 

Zie voorbeeld 5

 

7 Pagefold

 

De pagefold is verwijzing naar de oude krant. Die ligt altijd dubbelgevouwen in het schap. Het leesbare gedeelte (het gedeelte dat met de kop boven naar de koper toelicht) wordt boven de pagefold genoemd.

 

Dit geldt ook voor websites. Alle call to action knoppen moeten (in veel gevallen) boven de pagefold zijn geplaatst. Dit verhoogt de klikkans. De pagefold bevindt zich op een hoogte van 550 pixels vanaf de bovenkant van de website.

 

Zie voorbeeld 5

 

8 Persuasion technieken

 

Iedere klant heeft een rede om voor uw product te kiezen. Soms kan u uw klant daar bij helpen door hem te verleiden. Dit is in vele vormen mogelijk. De meest voorkomede vorm is schaarsheid.

 

Denkt u maar een aan webshop. Vaak staat er bij een product dat er nog maar één of twee van aanwezig zijn. Deze informatie zal u eerdere aanzetten tot kopen.

 

Verleidings technieken is dan ook een element wat bij professioneel webdesign thuishoort.

 

9 Leesbaarheid van de content

 

Een onderwerp dat vaak door klanten wordt vergeten is de leesbaarheid van de content. Maar ook dit is superbelangrijk. Want u heeft al heel erg uw best gedaan, relevante content gecreëerd, verleidingstechnieken toegepast, maar uw gebruiker kan het niet lezen. Al het werk voor niets. Misschien is de leesbaarheid wel het belangrijkste onderwerp in professioneel webdesign.

 

Professioneel webdesign

 

En dan uiteindelijk het echte professionele webdesign. Hierin zijn onderscheidend kleurgebruik en typografie de belangrijkste elementen. Maar eigenlijk heeft het echte werk hiervoor al plaats gevonden.

 

Uiteraard is dit niet een volmaakte lijst en zijn er honderden factoren die vergeten zijn. Toch is het naar mijn idee een mooi startpunt als u een professioneel webdesign wilt laten maken.

 

Vraag uw webdesigner naar bovenstaande kennis. Kent hij de begrippen niet, zoek dan verder. U koopt waarschijnlijk een kat in de zak…

 

Ook zijn alle aanvulling en of opmerking van harte welkom. Uiteindelijk hoop ik dat iedere opdrachtgever hier een beter webdesign door krijgt.
Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven