Checklist professionele website laten maken

24 Augustus 2012
0
Professionele website laten maken
 

Een professionele website laten maken is vaak een tijdsintensieve en stressvolle opdracht.Wanneer u als opdrachtgever zich niet goed voorbereid bij het plaatsen van een webdesignopdracht is de kans groot dat u niet krijgt wat u verwacht. Daarom is het handig u goed voor te bereiden voordat u offertes aanvraagt. Hiermee verdient u geld en tijd in uw webdesigntraject. Hieronder acht zaken die ik in het verleden vaak fout heb zien gaan.

 

1 Formuleer een doelstelling voor de website

 

In 90% van de opdrachten die ik in het verleden heb gedaan had de opdrachtgever geen doelstelling voor de website gedefinieerd. Toch is dit de basis van alles. Als u een project laat beginnen zonder dat de website een doelstelling heeft is de kans van slagen eigenlijk uitgesloten. Een doel kan als volgt uitzien:
  • Meer potentiële opdrachtgevers via de website werven vanuit doelgroep X.
  • Product X moet onder de aandacht worden gebracht bij doelgroep Y.

Formuleer voor uzelf een doelstelling voor de website. Anders heeft het geen zin om een professionele website te laten maken.

 

2 Budgettering

 

Wanneer u in Google `professionele website laten maken` intikt ziet u alleen maar bedrijven die u op basis van goedkoop, gratis, etc. als klant proberen te werven. Bij deze bedrijven kunt u nooit een professionele website laten maken. Zij denken niet na over doelstelling in webdesign, laat staan contentmarketing of andere technieken om uw doelstelling te bereiken.

 

Wanneer u met een webdesign partij gaat praten is het handig om voor uzelf een idee te creëren wat u wilt uitgeven aan een professionele website. Wanneer de webdesigners dit weten kunnen zij beter sturen binnen het budget om uw doelstelling te bereiken. Hierdoor zal u uiteindelijk meer waarde voor u geld krijgen.

 

2.1 Webdesign en content creatie

 

Veel bedrijven spreken vaak alleen over het webdesign, webdevelopment en content management bij kennismakingsgesprekken met opdrachtnemers. Content creatie is vaak iets waar pas over gesproken wordt tijden de bouw of soms zelfs bij de oplevering van de website. Maar dit is eigenlijk het belangrijkste onderdeel wanneer u een professionele website laat maken.

 

Uw pagina`s worden veel beter door de zoekmachines gevonden als uw content relevant en leerzaam is voor uw bezoeker. Het is dus slim om tijdens uw budgettering een aanzienlijk deel van het uw budget te reserveren voor content creatie.

 

3 Verzamel voorbeelden

 

Vaak hebben opdrachtgevers geen goed idee wat ze precies willen. Het is daarom aan te raden om een aantal voorbeelden te verzamelen van websites die u aanspreken voordat u een gesprek in gaat. Hierdoor wordt er over de vorm van de website gesproken in plaats van over de inhoud.  

 

Daarnaast kunt u hier ook een indruk krijgen van de expertise van de persoon die tegenover u zit. Vraag hem of haar naar wat zij anders zou doen in dit webdesign. Als hij of zij direct over kleuren en foto`s begint te praten is de kans vrij groot dat ze niet naar de doelstelling van de website kijken. In dit is waar het allemaal mee begint. Dit betekent voor u dus dat u hier beter geen zaken kan gaan doen.  

 

4 Leg afspraken vast op papier

 

Webdesign is een creatief proces. Er komen veel ideeën voorbij en vaak worden creaties heroverwogen. Het is daarom belangrijk voor u als opdrachtgever om genomen beslissingen ‘ook’ vast te leggen op papier. Anders kan het wel eens zo zijn dat u achteraf niet meer weet wat wanneer gezegd is en wie de aanzet hiertoe gaf. Dit kan als gevolg hebben dat de klant – opdrachtgever relatie onder druk komt te staan. Door de gemaakte afspraken terug te koppelen per email zorgt u er voor dat u niet in de problemen komt.

 

5 Reserveer tijd voor denkwerk en overleg

 

Iedereen is druk met als gevolg dat u niet genoeg tijd neemt om met uw opdrachtnemer te overleggen of na te denken over zijn adviezen.

 

Hierdoor kan het gebeuren dat na afloop van het traject er problemen ontstaan die al eerder hadden moeten worden aangepakt. Soms gaat dit gepaard met extra kosten.

 

6 Vertrouw op de expertise van uw webdesigner

 

Ondernemers zijn vaak zelfverzekerde mensen. Webdesigners ook. Vertrouw op de adviezen van uw webdesigner. Deze mensen hebben vaak jarenlange ervaring met vorm, kleur, functie en content.  

 

De manier hoe zij naar gebruikersvriendelijkheid kijken zal in veel gevallen uw kennis te boven gaan. Vraag tijdens een kennismakingsgesprek met een webdesigner eens naar zijn beste werk op het gebied van gebruikersvriendelijkheid. Vaak gaan u ogen open voor iets wat u nog nooit heeft gezien als u naar een website kijkt.

 

7 Maak afspraken over support en nazorg

 

Een professionele website laten maken is stap één. Na de livegang begint het vervolgtraject. Analyseren, optimaliseren, onderhoud en support. Alleen door constant aanpassingen en verbeteringen door te voeren, te testen zal uw website uiteindelijk gaan opleveren wat u wilt.

 

Maar in de aanbestedingsfase heldere afspraken over deze zaken. U wilt niet de zoveelste klant zijn die teleurgesteld is als na de livegang van de website omdat hij dan een supportcontract onder zijn neus krijgt voor bugs of uitbreidingen op de website die niet ingecalculeerd waren.

 

Samenvattend kunnen we zeggen dat een professionele website laten maken een ingewikkeld proces is. Toch kunt u met een beetje voorbereiding een hoop problemen voor de toekomst besparen. Uiteraard is dit geen ultieme lijst om problemen te voorkomen en iedere aanvulling is dan ook van harte welkom.

Ewoud Budding
Ewoud Budding
Creative Director

Ewoud is oprichter van Increatie, webdesigner, bedenker van Apollo CMS en gelooft in contentmarketing als belangrijkste marketing instrument.

Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven