Online strategie en de tweede kamer verkiezingen.

7 Juni 2010
0
 

Al weken domineren Rutte, Balkenende, Cohen, Wilders, Halsema, Pechtold en Roemer de vaderlandse media.  Woorden als CPB, breekpunt, doorberekeningen en hypotheekrente vormden de ankerpunten van de strategie. Want strategie, daar gaat het om tijdens campagnevoeren.

Daarom heb ik als webdesigner / internet marketeer de taak op me genomen om de online strategie van onze lijststrekkers te analyseren.

Om tot een oordeel te kunnen komen heb ik vijf `breekpunten` voor mezelf geformuleerd. Deze heb ik beoordeeld op een schaal van 1 (slecht) tot 5 (uitstekend).

  1. Hoe snel vinden we het verkiezingsprogramma?
    Tijdens Tweede Kamer verkiezingen gaat het uiteindelijk allemaal om het verkiezingsprogramma, maar vooral om wat er van dit programma kan worden gerealiseerd. Om de kiezer op inhoud te overtuigen moet dit dus snel en makkelijk vindbaar zijn voor een kiezer die op een partijwebsite komt.
  2. Hoe toegankelijk is het verkiezingsprogramma?
    Naast dat een verkiezingprogramma eenvoudig te vinden moet zijn, moet het ook nog eens snel te verteren zijn. Internet is niet de plek voor boekwerken, maar een plek waar je snel tot de essentie wil komen. Oftewel, hoe is het programma ontsloten voor de gebruiker van de partijwebsite.
  3. Hoe wordt de social media gebruikt? Met de nadruk op social. Eenrichtingscommunicatie kennen we al dus we willen dialoog met de kiezer zien via de aanwezige kanalen.
    Twitteren doen ze allemaal. Maar wie durft het nu aan om ook de dialoog aan te gaan met de individuele kiezer. Ik heb het Twitter account van alle lijsttrekkers bekeken.
  4. Hoe worden de eerste 960 x 550pixels op de homepage gebruikt?
    Met 960 bij 550 pixels wordt het bovenste gedeelte van een website bedoelt waarop je altijd probeert je bezoeker te overtuigen of te verleiden. Dit gedeelte is namelijk altijd in beeld bij de gebruiker als hij op een pagina komt. En de homepage is de belangrijkste pagina op een website.
  5. Lid worden van de partij.
    Een partij heeft bestaansrecht door zijn leden. Dus dit moet een van de hoofddoelstellingen zijn op de website van een partij. Een website wordt altijd in een F gelezen en deze knop moet om die reden altijd rechts bovenaan de pagina staan met een onderscheidene kleur.

  6. Partij Vindbaarheid
    verkiezings
    programma
    Toegankelijkheid
    verkiezings
    programma
    Social media
    gebruik
    Gebruik 960 x 550 Lid worden Totaal
    VVD 4 3 1 5 4 17
    CDA 3 3 1 3 1 11
    PVDA 4 4 2 3 2 15
    PVV 4 2 1 2 1 10
    GroenLinks 3 4 4 3 2 16
    D66 2 3 3 2 3 13
    SP 2 3 1 3 2 11


De uitslag van de interactieve Tweede Kamer verkiezingen 2010:

  1. VVD
  2. GroenLinks
  3. PVDA
  4. D66
  5. CDA en SP
  6. PVV

Conclusie per partij:


VVD: Een overtuigende winnaar. Toch mis ik het contrast. De zaken die er echt te doen mogen meer zichtbaar zijn dan zaken die er minder toe doen. De standpunten op de homepage vind ik een erg goede tool. Snel, inhoudelijk en toegankelijk.



GroenLinks
: Overzichtelijk en prettig leesbaar. Als enige linkse partij nagedacht over de toegankelijkheid voor audio- visueel gehandicapten. Jammer van dat verspringen van de hoofdnavigatie. Is een basisregel in de usability.




PVDA
: Een toegankelijk en gemakkelijk vindbaar verkiezingsprogramma. Echter een homepage van niets. Alle ruimte, ziet er mooi uit, maar je wordt door niets uitgedaagd. Het lijkt erop of Cohen zich er zelf mee bemoeid heeft.




D66
: Verhuist bestaande website zomaar naar een subsub domein waardoor het verkiezingsprogramma onvindbaar is geworden. En dan die pop-ip op de homepage. Leuk bedacht. Maar overtuigen doe je met tekst en beeld. En het liefst bewegende beelden. En ontwerpen op 760? Dat deden we voor het laatst in 2003.




CDA
: Je zou denken dat ze het na vier keer toch wel moeten kunnen, maar helaas. Alleen maar die koppen van die kandidaten op de homepage. Wat vinden die kandidaten dan? 




SP
: In de tijd van Marijnissen was alles beter. Dus ook de website. Probeer een beetje ruimte te creëren. Maak het aantrekkelijk om te lezen en focus op één boodschap in plaats van 100.




PVV
: Een hele slechte kopie van de website van Barack Obama. Welke pretenties heeft deze designer gehad? Als je het niet snapt hoe Obama het doet, probeer het dan ook niet te kopiëren.




Algemene conclusie:

Wanneer `links` online zou regeren wordt het bar en boos voor onze audio of visueel gehandicapte landgenoten. Op GroenLinks na (ook alleen een lettervergroter) is er geen partij die iets heeft gedaan voor de slecht lezende of dove Nederlander. Geen ondertitels en geen drempelsweg keurmerk.

Daarnaast is geen één partij in Nederland bekend met het begrip call-to-cation. Een button in een afwijkende kleur die uitdaagt tot een actie. Op zich loopt dit feit redelijk parallel (op een individu na) aan de lijsttrekkers.

Als laatste wil ik alle lijsttrekkers vragen om eens te kijken naar de website van Barack Obama. Ik heb hier anderhalf jaar geleden al een hoop over geschreven en jullie hadden hier toen al veel van kunnen leren. Een gemiste kans. Succes met de laatste loodjes!


Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven