Zoeken in Google en Twitter op webdesign.

12 April 2010
0
 

Drie en half jaar geleden meldde ik me aan bij Twitter. Pas sinds een half jaar kan ik mezelf een actief gebruiker noemen. En dan niet zozeer aan actief Twitteraar, maar meer als bron voor informatie. En de ervaring leert dat ik Twitter een steeds interessantere zoekmachine begin te vinden. Google, volgens mij is daar je eerste echte concurrent!

Informatie die ik opTwitter vind is vaak actueler en al ontsloten door de gebruikers van Twitter. Iets wat Google niet doet.
 

Google gebuikt spiders en Twitter gebruikt mensen.

Google gebruikt spiders om content te vinden. Vervolgens kijkt zij naar de tags, de keywords, de links en nog heleboel andere zaken om te bepalen hoe relevant de content is. Er vindt dus geen echte interpretatie van de content plaats, maar het is slechts een robot die bepaald hoe waardevol de informatie op een bepaalde pagina is.
Twitter daarentegen gebruikt mensen. Mensen doorzoeken het internet en maken een selectie van de relevant bevonden content. Deze twitteren ze de wereld in wat er voor zorgt dat er een menselijke selectieproces plaatsvindt.


Voorbeeld: Zoek op webdesign in Google

Om de resultaten te beoordelen zal ik een zoekvraag stellen aan Google en aan Twitter. In dit geval kies ik voor het woord webdesign omdat daar nu eenmaal mijn interesse ligt. Ik wil hier namelijk altijd het laatste nieuws van weten. Zie de resultaten hieronder:

webdesign zoeken op Twitter
webdesign zoeken op Google

Als we de resultaten naast elkaar zetten kunnen we concluderen dat Google op dit moment concurreert met miljoenen mensen die het werk van de zoekrobots van Google overnemen. Alleen hier is een menselijk ontsluitingsproces overheen gegaan.

Het zou in Google zo moeten zijn (voor de gebruiker) dat meest recente/objectieve content omtrent webdesign bovenaan moet staan. Zo behoren de algoritmes in ieder geval te werken, maar wanneer je in het verleden heel veel links naar je website hebt gekregen, dan blijft Google deze informatie relevant vinden. Soms voor vele jaren. En dat is niet objectief. Helemaal niet wanneer je het hebt over een onderwerp als webdesign dat enorm onderhevig is aan verandering en vernieuwing.

Twitter content is daarentegen nieuw en recent ontsloten. En vaak door mensen met een toonaangevende achtergrond op het gebied van jouw zoekactie. Toch zit er ook een nadelige kant aan. Content dat ouder dan een paar weken is kan moeilijk teruggevonden worden.

Conclusie:

Mijns inziens is het combineren van de twee zoekfunctionaliteiten de beste manier om een zo`n goed mogelijk resultaat voor jezelf te creëren. Wat vinden jullie?
 

Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven