Webdevelopment Haarlem: Meten is weten

29 April 2010
0
 

Wij vinden dat in elk webdevelopment traject een website een goede website is als hij rendement oplevert. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van meer omzet of meer leads. Elke website moet dus een doel nastreven. Zonder een doel kun je niet meten of de website je oplevert wat je wil dat hij oplevert. Dit blog laat zien hoe je in het webdevelopment traject een doel kan integreren op je website en meten met Google Analytics. We gaan kijken hoe de opbouw van het webdevelopment bijdraagt aan het meten van je doelen.
 

Webdevelopment doelen bepalen

We nemen de volgende webdevelopment casus: We zijn leverancier van dakopbouwen en we zijn onze website aan het vernieuwen. Een dakopbouw is eigenlijk een product dat nooit rechtstreeks op internet gekocht gaat worden. Het doel van onze website is dan ook dat we zoveel mogelijk leads willen binnenhalen. In het webdevelopment traject voor onze website integreren we hiervoor een pagina met daarop de mogelijkheid tot het aanvragen van onze brochure.  Na het invullen en versturen van het formulier wordt de bezoeker naar een bedankpagina gestuurd. We kunnen dus concreet zeggen dat “wanneer de bedankpagina gehaald is, het doel van de website (een lead genereren) bereikt is”
Hier zie je schematisch hoe dit proces eruit ziet.

Hoe richten we het webdevelopment proces in?

We integreren 2 pagina’s in het webdevelopmentproces. Een pagina met het formulier en een pagina met de bedanktekst.
De formulierpagina bestaat uit de volgende onderdelen

  • Formulier waarop de zezoeker zijn gegevens kan invullen.
  • Na het invullen en versturen van het formulier worden de gegevens van de bezoeker per mail naar ons gestuurd zodat wij op de hoogte zijn wie
  • De gegevens van de bezoeker worden ook in een database opgeslagen.
  • Google Analytics code. Code die nodig is om bij te houden dat deze pagina bezocht is.

De bedankpagina bestaat uit de volgende onderdelen

  • Bedanktekst.  Deze pagina is een eenvoudige pagina met alleen de bedanktekst erop.
  • Google Analytics code. Code die nodig is om bij te houden dat deze pagina bezocht is.

Belangrijk bij het webdevelopment in dit geval zijn 2 dingen:

  • Scheid de de formulierpagina en de bedankpagina van elkaar. De bedanktekst moet dus niet op dezelfde pagina geintegreerd zijn en verschijnen op de plek waar het formulier staat. De bedankpagina moet echt echt een aparte, losse pagina zijn.
  • Geef de pagina’s duidelijke namen, bijvoorbeeld “catalogus-downloaden.html” en “bedankt-voor-uw-aanvraag.html”.  Dit zorgt voor herkenning bij de gebruiker en ook bij Google Analytics zijn dit makkelijkere paginanamen om te lezen.

Hoe richten we Google Analytics in?

In Google Analytics kunnen doelen ingesteld worden.  Middels de volgende stappen kunen we een doel instellen.

  • We loggen in op www.google.nl/analytics met ons Google Analytics account
  • We selecteren het profiel waarvoor we ons doel willen aanmaken en klikken op 'Bewerken' in de kolom 'Acties'.
  • We klikken op ‘Doel toevoegen’ in het onderdeel ‘Doelen’
  • We geven de naam van het doel op. We gebruiken hiervoor een makkelijk te herkennen naam, in dit geval bijvoorbeeld ‘Brochureaanvraag’
  • We selecteren bij gewenste doeltypen het type 'URL-bestemming'.  We vullen vervolgens bij Doel-URL ‘/bedankt-voor-uw-aanvraag.html’ in. Hiermee geven we aan dat als onze bedankpagina bereikt is, het doel gehaald is.
  • We klikken vervolgens op ‘Doel opslaan’ en vanaf nu worden alle bedankpagina’s gemeten als doel.

Conclusie:

Doelen in je website integreren is geen moeilijke zaak. Zorg dat je bij het webdevelopment traject van je website van tevoren weet wat de doelen zijn en hoe je ze wil meten. Dan is het eenvoudig en makkelijk op het webdevelopment traject met de Google Analytics te integreren. Je kunt vervolgens heel eenvoudig onze doelen bijhouden en precies zien wat onze website oplevert.

Volgende week bespreek ik een geavanceerdere mogelijkheid om doelen in te stellen. Het is namelijk mogelijk om het formulier en bedankpagina op dezelfde pagina te hebben. Wil je weten waarom dit handig en soms zels noodzakelijk kan zijn, lees volgende week deel 2 van het blog Webdevelopment: Meten is weten


 
Vincent Fabris
Vincent Fabris

Technisch Directeur

Vincent leest graag en heeft een passie voor techniek. Als technisch directeur is hij steeds op zoek naar technologisch hoogstandjes om Apollo CMS te verbeteren.






Reacties
0
Reageren
Naam
Email
Reactie

Website advies of een idee? Kom naar ons gratis spreekuur!

Eerstkomende plaats: Wanneer het u schikt!

Inschrijven